webshop.nl
Auto's
  Sluiten

Ontstekingsonderdelen

Over Ontstekingsonderdelen

Alleen brandstof in de motor pompen zorgt er niet voor dat deze gaat lopen. Ten eerste moet de brandstof de juiste hoeveelheid lucht hebben om zuurstof toe te voeren. Ten tweede moet er een externe oorzaak zijn die de verbranding in gang zet. In verbrandingsmotoren is het ontstekingssysteem verantwoordelijk voor de verbranding van de brandstof op het juiste moment.

Auto's gebruiken elektrische vonken om het brandstof-luchtmengsel in de cilinder van de motor te ontsteken. Maar omdat er meerdere cilinders in motoren zijn die met een precieze timing moeten worden ontstoken, hebben we een speciaal ontstekingssysteem nodig om deze taak uit te voeren. Het in goede conditie houden van dit systeem is van vitaal belang voor de gezondheid van de motor. Een defect ontstekingssysteem verlaagt de brandstofefficiëntie en veroorzaakt ook slijtage aan de motoronderdelen. Dit systeem bestaat uit een aantal onderdelen en als een van deze onderdelen niet meer werkt, werkt de hele auto niet meer. Maar het vervangen van de onderdelen van het ontstekingssysteem is niet zo duur. Dit artikel geeft je een basisinzicht in de verschillende onderdelen van dit systeem.

Beginnersgids voor ontstekingssystemen

De ontsteking zorgt voor de eerste warmte om de brandstof te laten branden. Verschillende soorten ontstekingssystemen gebruiken hiervoor verschillende methoden. Maar de meest gebruikte is de elektrische bobineontsteking. Magneto-ontsteking, een recente verbetering in de ontstekingstechnologie, is in feite een aanpassing van de elektrische bobinetype ontsteking. Er zijn maar weinig tekenen die wijzen op een slechte ontsteking. Zoals een motor die niet start of hapert. Als je de belangrijkste onderdelen van het ontstekingssysteem kent, kun je een diagnose stellen en het juiste onderdeel kopen om de ontsteking te vervangen of te repareren.

Bobine

Je weet dat de enige bron van elektriciteit in een auto de accu is. Maar de spanning van een doorsnee-autobatterij is 12 tot 15 volt. Dit is niet genoeg om een gecontroleerde explosie in de motor te starten. Op dat moment komt de bobine in beeld. De bobine werkt op dezelfde manier als een spanningstransformator in een elektrisch systeem. Maar in een auto moet hij compact zijn. Een bobine bevat duizenden windingen van koperdraden die van elkaar geïsoleerd zijn en om een magnetische kern gewikkeld zijn. Aan de binnenkant van de bobine zit olie voor de koeling.

Bougies

De bougie geleidt de stroom naar de cilinder van de motor. In een motorcilinder zitten meerdere elektroden. Als de vonk over de elektroden springt, vat het brandstof-luchtmengsel vlam en begint de explosie. Door hun werking zijn bougies gevoeliger voor corrosie. Na verloop van tijd wordt de opening tussen de elektroden in de cilinder groter. Als de opening te groot wordt, begint de bougie het te begeven. Dit gaat ten koste van de brandstofefficiëntie. Op dat moment zul je merken dat de motor minder vermogen levert en dat je het geluid hoort van een haperende motor.

Brandstofverdeler

Dezer dagen zijn er geen auto's meer met maar één cilinder. Auto's met vier, zes en acht cilinders zijn de norm. In waanzinnig krachtige raceauto's kun je zelfs motoren met 16 cilinders tegenkomen, maar dat is een zeldzaamheid. Meer cilinders voegen meer complexiteit toe. Een van de uitdagingen is het synchroniseren van het ontsteken van de bougies tussen alle cilinders. In normale personenwagens wordt dat bereikt door een ontstekingsverdeler die de stroom van de bougies regelt. In moderne auto's vervangen CKP- en CMP-sensoren de traditionele ontstekingsverdelers.

Distributierotor

De rotor zit in de kop van de ontstekingsverdeler. Terwijl de verdeler de verbinding met de bougies heeft, ontvangen de rotors de elektrische hoogspanning van de bobines. De rotatie van de rotor wordt gesynchroniseerd met de rotatie van de motor. Terwijl de rotor beweegt, borstelen de metalen contacten op de rotor tegen de contacten van de verdeler en maken en verbreken zo voortdurend de verbinding met de klemmen van de verdeler. Als de rotor contact maakt met een klem, gaat de bougie die bij die specifieke klem hoort, branden.

Systeem vs starter

Een starter is heel wat anders dan het ontstekingssysteem. Terwijl een ontstekingssysteem verantwoordelijk is voor het continu draaien van de motor, werkt een starter alleen als de contactsleutel wordt omgedraaid (in moderne auto's vervangen door een knop). De motor heeft een eerste zetje vanuit de stationaire stand nodig om te starten. Al het andere in de motor, inclusief het ontstekingssysteem, werkt synchroon met de rotatie van de motor. Het is het geluid van de startmotor dat je hoort wanneer je de contactsleutel omdraait. Nadat de motor in beweging is gezet, verbrandt het ontstekingssysteem de brandstof en zorgt ervoor dat de motor continu blijft draaien.

Een paar tips hoe je een Ontstekingsonderdelen kunt bestellen

Het ontstekingssysteem kan de werking van de motor van je auto maken of breken. Daarom moet je bij het kiezen van onderdelen heel voorzichtig zijn. Als je deze tips volgt, kun je de juiste onderdelen voor je ontsteking kopen.

  • Voltage van de bobine - Een bobine werkt als een transformator. Daarom is de nominale waarde van een bobine afhankelijk van de uitgangsspanning. Je moet ervoor zorgen dat het spanningsniveau van de bougie boven de specificatie van de fabrikant ligt. Maar als je daarboven wilt gaan, dan kan dat.
  • De duurzaamheid van de bougies - Bougies zijn gevoeliger voor corrosie dan alle andere onderdelen van een ontstekingssysteem. Zoek dus altijd naar bougies van hoge kwaliteit die bestand zijn tegen corrosie. Storing door radiofrequentie kan de goede werking van bougies belemmeren. Kies er dus altijd een met een weerstand om RF-ruis te elimineren.
  • Krijg een corrosiewerende spray - Corrosie op de verdelerkop kan de efficiëntie van de ontsteking verminderen. Je kunt de roestvorming op de verdeler vertragen met een corrosiewerende spray. Hoewel dit de corrosie niet volledig zal elimineren, maar wel aanzienlijk zal vertragen.
  • Krijg de juiste uitrusting Het hele ontstekingssysteem is een beetje ingewikkeld. Dus als je een doe-het-zelver bent, wil je misschien ook gespecialiseerd gereedschap om aan de bougies en de ontstekingsverdeler te werken.

Kijk altijd naar de aanbevelingen van de fabrikant als je vervangende onderdelen voor de ontsteking koopt. En hoewel het mogelijk is om een soort ontsteking voor een andere te vervangen, vereist dit grondige kennis van de werking van de motor en de ontsteking. Daarvoor moet je dus professionele hulp inroepen. En als het op winkelen aankomt, hebben we je hier op onze zoekmachine voor detailhandel. Onze categorie auto-onderdelen biedt je ontelbare auto-onderdelen van topmerken, zoals MSD, BMW, Pertronix, NGK, Bosch, Beru en Delphi.

Vragen en antwoorden

Wat zijn de verschillende typen ontstekingssystemen?

In de loop der jaren zijn er een paar verschillende soorten ontstekingssystemen in voertuigen gebruikt. De oudste daarvan is de gloeibougieontsteking. Dit was in principe een ijzeren staaf met een verwarmingsspoel erin. Recentere soorten ontstekingssystemen zijn de magneetontsteking en de elektrische bobineontsteking. Magneto-ontsteking is geavanceerder dan elektrische bobineontsteking. Bij magneto is het de generator die de hoogspanning produceert in plaats van een bobine. Bij dit systeem zijn dus geen verdeler en rotor meer nodig.

Welk ontstekingssysteem is beter?

Er is niet één ontstekingssysteem dat beter is dan de andere onder de types gloeibougie, elektrische spoel en magneet. Gloeibougieontsteking is beter voor dieselmotoren omdat ze genoeg warmte leveren om de diesel te laten branden. Maar ze zijn ook een beetje traag. Elektrische spoelen en magneto's hebben allebei hun voor- en nadelen. Terwijl magneto een paar bewegende delen in een elektrische bobineontsteking elimineert, is het in een magneto-ontstekingssysteem moeilijk om het ontstekingstijdstip van de bougies te veranderen. Maar omwille van het argument kunnen we zeggen dat magneto marginaal beter is dan het elektrische spoeltype.

Wat zijn de voordelen van een ontstekingssysteem zonder verdeler?

Er zijn in feite meerdere voordelen aan een verdelerloos systeem. De werking van dit systeem is vergelijkbaar met die van een bobinesysteem, behalve dat het de verdeler en rotor vervangt door elektronische besturing. Dit heeft voornamelijk twee voordelen. Door het bewegende deel te elimineren, vermindert dit systeem het aantal mogelijke storingspunten met één. Een ander voordeel is dat je het elektronische circuit kunt programmeren om het ontstekingstijdstip te regelen. Dit geeft je de vrijheid om de motorprestaties en het vermogen aan te passen.

Verken gerelateerde categorieën

Webshop.nl maakt gebruik van cookies. Ga je verder op onze website, ga dan akkoord met het plaatsen van cookies en de verwerking van deze data door ons en vermelde partners.