Als je al een fiets hebt, is een van de beste upgrades die je je fiets kunt geven het toevoegen van een custom aftermarket fietsvork . Hiermee kun je het ongelooflijke prestatiepotentieel van een gewone budgetfiets ontgrendelen.
Er zijn ongeveer een half dozijn verschillende fietsen. Van mountainbikes die ontworpen zijn voor extreme sporten tot stadsfietsen die comfortabele en snelle korte ritten maken en BMX's en cruisers: er zijn een half dozijn verschillende soorten fietsen. Een groot verschil tussen al deze fietsen is de manier waarop ze met de grond omgaan en het vermogen om schokken te absorberen. Een vork is veel meer dan iets dat het wiel verbindt met de rest van de fiets. Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over fietsvorken. Een beter begrip van fietsvorken helpt je de juiste keuzes te maken als je ze gaat kopen.
De eerste stap bij het kopen van een aangepaste fietsvork is het uitzoeken van het juiste type vork voor jouw fiets. In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, zijn niet alle fietsvorken hetzelfde. Er zijn meer variaties tussen fietsvorken dan de verschillen die bestaan binnen fietsen. Dat betekent dat er heel wat te ontdekken valt. Als je echter de meest voorkomende soorten vorken kent, wordt het veel gemakkelijker om de juiste vork voor jouw fiets te kiezen. Aan het eind vind je een aantal tips die je zullen helpen om de beste te kiezen uit de vele variëteiten die je op de markt vindt. Hier is een lijst met de vier meest gangbare typen vorken die je voor je fiets kunt kopen.
Verende fietsvorken zijn een geweldige manier om de prestaties van je fiets te verbeteren. Het kan schokken grotendeels absorberen en vermindert het effect van de schokken op het lichaam van de berijder. Daarom kan het niet alleen de tractie verbeteren, maar helpt het ook de ergonomie van een fiets. Maar je kunt niet zomaar een verende vork kiezen voor je fiets. De grootte en het type van de vork moeten passen bij de grootte van de wielen. Er zijn in feite twee verschillende soorten verende voorvorken: luchtvering en spiraalvering. Terwijl spiraalvering stijver is en meer gewicht kan dragen, zorgt luchtvering voor een soepelere rit.
De eerste prioriteit voor wegfietsen is stuurcontrole en rijcomfort. Wegvorken zijn speciaal ontworpen om beide te optimaliseren. Bovendien zijn wegvorken vaak iets lichter dan de gemiddelde verende voorvork. Sommige wegen zelfs een paar honderd gram minder dan verende vorken van vergelijkbare grootte. Je kunt het totale gewicht van de fiets nog verder verlagen door een aftermarket koolstofvezel voorvork te monteren. Koolstofvezel vorken zijn veel lichter dan roestvrijstalen vorken. En dat zonder afbreuk te doen aan de sterkte.
BMX-fietsen zijn niet gemaakt om op te rijden zoals normale fietsen. In feite worden ze bijna nooit gebruikt om lange afstanden af te leggen. Zulke fietsen zijn bijna uitsluitend bedoeld voor sportdoeleinden. En daarom worden BMX-vorken regelmatig zwaarder belast. De aard van de belasting is ook anders. Maar als je een fiets gebruikt die wordt geleverd met een BMX-voorvork, is het dan de moeite waard om extra geld uit te geven voor een aangepaste aftermarket vork? Dat hangt af van het type vork van je fiets. Als je fiets een stalen vork met zware trekspanning heeft, dan kan vervanging door een lichtere vork je merkbare verbeteringen opleveren op het gebied van rijgedrag en prestaties.
Cyclocrossfietsen zijn fietsen die fietsliefhebbers gebruiken voor lange en uitdagende crosscountry tochten. Zulke fietsen hebben het niet zo zwaar te verduren als een mountainbike of een BMX-fiets. Maar in dit geval moet de vork genoeg comfort kunnen bieden zodat de fietser niet vermoeid raakt van het rijden. Daarom zijn cyclocrossvorken echt goed in het bieden van een ongeëvenaard niveau van comfort, maar zonder veel verplaatsing van de vorken. Maar je moet wel oppassen dat je harde wegen en kuilen vermijdt om de vork in perfecte staat te houden.
Een fietsvork vinden kan moeilijker zijn dan je denkt. Dit is vooral waar als je nieuw bent of een aangepaste fiets probeert te bouwen vanaf nul. Aangezien het gebruik van de verkeerde vork desastreus kan zijn, moet je veel aandacht en moeite steken in het kiezen van de juiste vork. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste voorvork kiest? Dat is gemakkelijk als je weet aan welke criteria je moet voldoen als je gaat winkelen. Hier zijn enkele tips die je kunt volgen als je gaat winkelen.
Naast een goede fietsvork zijn er nog een paar andere essentiële fietsonderdelen die je nodig hebt, zoals remmen, zadelpennen, stuurpennen, trapassen, spatborden en sturen. Maar het goede nieuws is dat je ze allemaal gemakkelijk kunt vinden met onze productzoekmachine . Op die manier kun je ook de prijzen en functies van verschillende producten vergelijken en er de beste uit kiezen. Vind hier de beste merken zoals MTB, Lixada, Banggood, DFS en Rockshox. Vergeet ook niet om andere geweldige producten te bekijken in de categorie fietsen op Webshop.nl.
Nee, integendeel. De grootte van de vorken kan sterk variëren, afhankelijk van het type vork en ook de grootte van het wiel. Maar in de meeste gevallen volgen ze een gemeenschappelijke standaard. Gewoonlijk was de kleinste maat voor vorken 1 inch met schroefdraad. Deze maat is echter niet gebruikelijk bij nieuwere modellen fietsvorken. Tegenwoordig vind je de maten van vorken vanaf 1 1/8e inch. Er zijn ook grotere vorken met een diameter van ongeveer anderhalve inch. Deze vorken zijn er zowel in modellen zonder schroefdraad als in conische modellen.
In principe betekent "full carbon wegvork" dat de hele vork is gemaakt van carbon. Over het algemeen omvat dit ook de constructie van de stuurbuizen. Het is niet verrassend dat dergelijke vorken veel lichter zijn dan alle andere typen vorken. Dit vertaalt zich ook in een aanzienlijke verbetering van het rijcomfort en de rijeigenschappen. Er zijn echter aluminium fietsvorken die vele malen goedkoper zijn dan volledig carbon vorken die een behoorlijk niveau van comfort en prestaties bieden. Dus, tenzij je een professional bent die elk mogelijk beetje prestatieverbetering nastreeft, is het niet de moeite waard om te investeren in een dure carbon wegvork.
Een fietsvork bestaat uit twee actieve onderdelen. De eerste en belangrijkste is het onderdeel dat de schok van een botsing absorbeert. Dit is het onderdeel dat de fietser behoedt voor plotselinge schokken. Een vork verzacht een schok met behulp van perslucht of een veermechanisme. Nadat de schok is geabsorbeerd, moet de veer of de perslucht de schok echter weer afgeven. Anders stuitert de vork de andere kant op en veroorzaakt vervelende trillingen. Het is de demper in een vork die de energie van een schok vrijgeeft en tegelijkertijd de trillingen minimaliseert.