Is er iets waar je echt aan moet denken voordat je een fietspen koopt? Het is gewoon een klein stukje metaal dat het stuur met de vork verbindt. Is een stuurpen dan niet prima? Nou, stuurpennen spelen een cruciale rol bij het rijgedrag en het rijcomfort. Als je fiets een slecht passende stuurpen heeft, kan dat je rijcomfort ernstig in de war sturen.
De belangrijkste functie van een fietspen is het verbinden van het stuur met de vork. Maar ze hebben ook invloed op een heleboel andere factoren. Als je het gevoel hebt dat je rijpositie niet comfortabel is, is de stuurpen het eerste waar je naar moet kijken, gevolgd door het stuur en het zadel. Een slechte zithouding is slecht voor je rug en nek. Het maakt het ook onmogelijk om langeafstandsritten met je fiets te maken. Maar dit hangt ook af van wat je met de fiets wilt doen. Een racer heeft een andere configuratie nodig dan een forens. Het is belangrijk om een basiskennis te hebben van de stuurpennen voordat je er een koopt. Dit artikel vertelt je over de verschillende soorten stuurpennen die er zijn en hoe je de juiste voor jou kiest.
Je weet dat niet alle fietsen hetzelfde zijn. Zo zijn er ook een paar verschillende soorten stuurpennen, afhankelijk van hoe ze gebruikt worden. Bovendien kun je stuurpennen niet alleen gebruiken als functioneel onderdeel van een fiets, maar ook om de esthetiek van de fiets te verbeteren. Hier is een gids voor de stuurpennen die je nodig hebt voor elk type fiets en jouw rijstijl. Een idee hebben van de verschillende soorten stuurpennen zal je veel helpen. Na het lezen van dit artikel zul je ze nooit meer hetzelfde bekijken. In dit artikel vind je ook een aantal handige tips die je kunt opvolgen als je online gaat winkelen.
Wanneer het gaat om racefietsstuurpennen, ligt de nadruk op het bereiken van een comfortabele rijpositie. Stuurpennen voor racefietsen zijn korter om een rechtere zithouding te creëren. Hoewel een rechte rijpositie de luchtweerstand kan verhogen, is dit minder voelbaar bij normale snelheden op de weg. Maar voor prestatiegerichte fietsers zijn er stuurpennen die langer zijn dan 120 mm. Aluminiumlegering is het populairste materiaal voor racefietsstuurpennen. Maar ook hier geven racefietsers de voorkeur aan een veel duurdere en lichtere stuurpen van koolstofvezel. Een ideale racefietspen moet ook verstelbaar zijn.
Handling is de belangrijkste factor bij het kiezen van een mountainbikestuurpen. Want een stuur dat dicht bij de vork van de fiets zit, zorgt voor betere controle. Ze reageren sneller dan een langere stuurpen. Maar het nadeel van een korte stuurpen is dat het moeilijk wordt om op te staan en te trappen. Daarom kiezen de meeste mountainbikers voor een stuurpen van gemiddelde lengte die een balans heeft tussen rijgedrag en trapefficiëntie. Vergeleken met een racefiets hebben mountainbikestuurpennen meer stijging. Er zijn ook een paar gespecialiseerde stuurpennen, zoals de downhill stuurpen en de trail stuurpen.
De stuurpen moet erg sterk zijn om alle zware klappen te kunnen weerstaan die een BMX-rijder erop krijgt. Je hebt misschien wel eens de verbluffende trucs gezien die BMX-rijders uitvoeren. Al die trucs zouden onmogelijk zijn zonder precieze besturing. BMX stuurpennen zijn niet gericht op lang rijcomfort. In plaats daarvan zijn ze geoptimaliseerd voor betere handling en stevigheid. Het merendeel van de BMX-atleten geeft de voorkeur aan een lichtgewicht aluminiumlegering. Twee van de meest voorkomende aluminiumlegeringen zijn 6061 en 7075. Om de maximale sterkte te bereiken, worden BMX-stelen machinaal bewerkt in plaats van gegoten.
Dit was vroeger het enige type fietspen dat je kon vinden. Ondanks alle technologische vooruitgang hebben quill stuurpennen de tand des tijds overleefd. Er zijn nog steeds mountainbikers die de voorkeur geven aan quill stuurpennen boven de moderne MTB stuurpennen. Omdat ze zo goedkoop zijn, vind je ze ook op de goedkopere racefietsen. Maar een nadeel van een quill stuurpen is het gebrek aan afstelmogelijkheden. Je kunt een quill stuurpen ook niet op elke fiets monteren. Ze hebben vorken met schroefdraad nodig. Als je die niet hebt en toch per se een quillsteel wilt gebruiken, kun je een quillsteeladapter kopen.
Als je een van die mensen bent die niet gebonden wil zijn aan één type stuurpen, dan is een verstelbare stuurpen een perfecte keuze. Ze zijn eenvoudig te verstellen, afhankelijk van hoe jij het wilt hebben. Je kunt zowel de lengte als de hoogte van de stuurpen aanpassen. Een ander voordeel van een verstelbare stuurpen is het gebruik in kinderfietsen. Omdat kinderen snel groeien, worden hun fietssturen binnen een jaar te kort voor ze. Maar met een verstelbare stuurpen kun je het stuur vastzetten in een positie die comfortabel is voor je kind. Wat dit type stuurpen niet populair maakt voor sportfietsen, is dat er te veel zwakke punten in zitten die gemakkelijk kunnen breken.
Sommige mensen kijken misschien naar stuurpennen en denken dat ze niet belangrijk zijn. Maar als je de verkeerde stuurpen hebt, zul je moeite hebben om je fiets in een rechte lijn te houden, hoe goed je rijvaardigheid ook is. Hier zijn een paar tips die je kunt volgen als je gaat winkelen voor stuurpennen.
Om een stuurpen te monteren of te demonteren, heb je een schroevendraaier met Torx-punten nodig. Sommige merken gebruiken zelfs hun eigen schroeven. Als je een doe-het-zelver bent, zorg er dan voor dat je ook het juiste gereedschap hebt. U vindt ze op Webshop.nl. Enkele van de merken die u kunt overwegen als u winkelt op onze productzoekmachine zijn Lixada, Kickstand, Decdeal, Basso en Renthal.
Als je het gevoel hebt dat het rijgedrag van je fiets niet helemaal goed is, kun je proberen de stuurpen aan te passen. Bij de meeste stuurpennen kun je alleen de hoogte aanpassen. Je kunt het verlagen of verhogen. Om dit te doen, moet je de schroef op de bovendop verwijderen. Daarvoor heb je een Torx-schroevendraaier nodig. Om de hoogte van het stuur aan te passen, moet je de afstandhouders op de stuurpen verplaatsen. Als je meer spacers onder het stuur plaatst, wordt de stuurpen hoger. Als je het stuur lager wilt zetten, moet je de afstandhouders van onder het stuur naar boven verplaatsen.
Stuurverhogers zijn het antwoord op een te laag stuur. Ze zijn eenvoudigweg een verlenging van de stuurvorken. Dus in plaats van de stuurpen direct op de vork te bevestigen, gebruik je een stuurpenverhoger tussen beide. Ze doen effectief wat ze moeten doen - de hoogte van het stuur vergroten. Maar de toegevoegde verbindingen maken de handvatten zwakker. Als je de gewoonte hebt om te veel kracht op het stuur te zetten, zul je de verbindingen vaak horen kraken. Een alternatieve oplossing voor het gebruik van stuurpenverhogers is het gebruik van een hogere fietspen zelf.
Er zijn zes metingen nodig om de afmetingen van een fietspen volledig te bepalen. De hoogte van de stuurpen is de verticale hoogte waar de stuurpen de fietsvork raakt. Het bereik is de horizontale afstand tussen het punt dat het dichtst bij de fietser is en het punt op de stuurpen dat het verst van de fietser is verwijderd. De 'extensie' is ook de afstand tussen dezelfde twee punten. Maar in plaats van het horizontaal te meten, moet je het langs de lengte van de stuurpen meten om de 'verlenging' te krijgen. De 'stijging' is het verschil in verhoging door de stuurpen, d.w.z. het verschil tussen de stuurklem en de positie van het stuur.