Zelfs als het geen deel uitmaakt van de nieuwetijdse esthetiek, is er geen twijfel over mogelijk dat fietsspatborden een belangrijke functie hebben. Er is geen betere manier dan je rug en schoenen te beschermen tegen spatwater en modder. Een bijkomend voordeel is dat je je fiets niet zo vaak hoeft schoon te maken.
Als de straten nat zijn na een regenbui, kan een eenvoudige fietstocht ellendig worden zonder spatbord. Maar waarom hebben je gloednieuwe fietsen dan geen spatborden? Er zijn twee redenen waarom de meeste fietsen tegenwoordig niet standaard met spatborden worden geleverd. De belangrijkste factor is dat de meeste mensen die fietsen hobbyisten zijn. Zij kunnen ervoor kiezen om bij slecht weer binnen te blijven zitten. Maar niet als je een fiets gebruikt voor dagelijks woon-werkverkeer. Een andere reden is dat het mogelijk is om er een te installeren na aankoop van de fiets. Maar het is belangrijk om meer te weten over fietsspatborden voordat je er een koopt.
De primaire functie van spatborden is, zoals de naam al doet vermoeden, om de fietser te beschermen tegen anders onvermijdelijke spatten van modder en vuil. Als je zonder spatborden op natte wegen of paden rijdt, zal het niet veel langer duren voordat de motor bedekt is met modder. Wanneer deze modder opdroogt op de motor, zal het ook de lak ruïneren. Een spatbord is een eenvoudige en betaalbare oplossing voor al deze problemen. Maar niet alle spatborden zijn hetzelfde. Je moet ze kiezen op basis van het model van je fiets. In dit artikel vind je een aantal geweldige tips die je kunt volgen als je online gaat winkelen.
Op een mountainbike heb je te maken met de ergste soorten modder. Daarom moet een spatbord voor mountainbikes zijn uitgerust om er dagelijks mee om te gaan. Ze moeten je niet alleen beschermen, maar ook voorkomen dat de modder zich ophoopt tussen de band en het spatbord. Ze moeten ook sterker zijn. Ze hebben niet alleen te maken met dikke modder, maar af en toe ook met stenen. Spatborden van mountainbikes zijn meestal steviger en minder gericht op de afwerking. Hoe verfijnd je ze ook maakt, aan het eind van de dag zitten ze onder de modder. Je kunt het spatbord op de zadelpen monteren, tenzij je een dropper zadelpen hebt. In dat geval kun je ze op het frame monteren.
De meeste vouwfietsen worden niet geleverd met een spatbord. Omdat het idee van een vouwfiets is om hem zo compact mogelijk te maken, zijn spatborden een van de eerste onderdelen die in het gedrang komen. Soms maakt dit het woon-werkverkeer erop een stuk moeilijker bij regenachtig weer. Regen betekent echter niet dat je vouwfietsen niet moet gebruiken. Door een aftermarket spatbord te monteren, kun je voorkomen dat je nat wordt van het regenwater. Maar het spatbord mag de vouwfiets niet minder opvouwbaar maken. In dit geval kun je dus een spatbord vastklikken. Ze zijn eenvoudig te installeren en te verwijderen met slechts één klik. Ze zijn niet sterk genoeg voor een mountainbike, maar voor straatgebruik zijn ze meer dan voldoende.
Het waren de racefietsen die voor het eerst de spatborden afschaften omwille van de stijl. Er zijn misschien een paar modellen die geoptimaliseerd zijn voor sport met spatborden, maar de meeste hebben ze niet. En helaas hebben veel modellen ook geen oogje om een aftermarket spatbord te monteren. Bij modellen die de optie hebben om een vastgeschroefd spatbord toe te voegen, moet je dat doen. Maar als dat bij jouw model niet het geval is, kun je kiezen voor het clip-on type. Zadelspatborden zijn tegenwoordig een populaire optie. Ze beschermen je in redelijke mate tegen spatten en modder. Maar als je het beter wilt, ga dan op zoek naar spatborden over de hele lengte die je aan de fiets kunt klikken.
Van alle fietsen zijn stadsfietsen het minst gericht op uiterlijk. De meeste stadsfietsen hebben standaard spatborden over de hele lengte. Maar als die van jou geen spatborden hebben, kun je ze erop schroeven en er permanent een monteren. Doorlopende spatborden zorgen ervoor dat je voor 90% beschermd bent tegen spatwater. Over het algemeen zijn spatborden over de hele lengte aan de voorkant van de motorfiets kleiner dan die aan de achterkant. Voor stadsfietsen is het beter om een onopvallend spatbord te kiezen. Zoek ook een kleur die bij de fiets past.
Een spatbord vinden is niet zo moeilijk. Maar om er zeker van te zijn dat je het juiste spatbord koopt, moet je op bepaalde kenmerken letten. Als je deze tips volgt, kun je een goede aankoopbeslissing nemen.
Zelfs als je nog nooit hebt gefietst in slecht weer, is het een goed idee om er een te bewaren voor een regenachtige dag. Als je een wedstrijdrijder bent, ga dan op zoek naar een aerodynamisch spatbord. Ze kunnen het effect van luchtweerstand tot een minimum beperken. Hier op onze productzoekmachine bieden we een enorme verzameling fietsonderdelen van meer dan 500 merken en winkels in Nederland. Onder degenen die je kunt overwegen zijn onder andere KKMOON, SKS, MTB, Zefal en Dahon.
Mensen stellen deze vraag elk jaar als het regent. Veel mensen zien hun fiets liever zonder die lelijke spatborden. En voor degenen die geld hebben uitgegeven aan een mooi paar banden, is het pijnlijk hoe een spatbord het zicht op dat mooie setje rubber zou belemmeren. Maar afgezien van al deze overbodige noties, zijn mensen het over één ding eens - spatborden zijn nuttig. Je vindt het niet erg als er water of zelfs modder op je spatbord spat als je een goed uitgeruste trailbiker bent. Maar voor de meeste forenzen is dat wel vervelend. Dus om de vraag te beantwoorden: nee, spatborden zijn niet noodzakelijk. Maar ze zijn wel handig.
Waterkappen veroorzaken een lichte toename van de totale luchtweerstand. Terwijl de voorspatborden de luchtweerstand verminderen door de voorband te stroomlijnen, voegt het achterspatbord iets meer luchtweerstand toe dan wat het voorspatbord wegneemt. Als de spatborden dichter bij de band zitten, is de luchtweerstand minimaal. Maar je moet echt snel rijden om deze weerstand merkbaar te maken. Een ander punt om rekening mee te houden is het gewicht. Het is een onbetwistbaar feit dat spatborden gewicht toevoegen aan de motorfiets. Vergeleken met een fiets zonder spatbord zal een fiets met spatbord langzamer zijn, daarom worden racefietsen er niet mee geleverd.
De manier waarop spatborden worden gemonteerd verschilt per model. Maar de meeste, zo niet alle, gebruiken een van de drie installatiemethoden. Ten eerste het boutmontagetype. Om dit type spatbord te installeren, moet er een oogje aan de achterkant van de fiets zitten. Meestal zit er een schroef over dit oog. Het tweede type is het clip-on type. Deze kunnen op de velg van het wiel of op het frame van de fiets zelf worden geklemd. Ze zijn echter niet zo stevig als het type met bouten. Het derde type zijn de spatborden voor onder het zadel. Je kunt ze tussen de frames stoppen die het zadel vasthouden. Deze zullen een beetje flimsy zijn en weinig dekking bieden. Maar dat is beter dan niets.