Velgen zijn, in tegenstelling tot auto's, een integraal onderdeel van de algehele esthetiek van een voertuig. Autovelgen vallen soms niet op omdat ze veel lager zitten. Maar dat geldt niet voor velgen. Daarom zijn velgen een van de meest aangepaste onderdelen van motorfietsen en auto's.
Er zijn veel redenen om een nieuwe velg te kopen. Of het nu is om een kapotte velg te vervangen of om de standaardvelg te upgraden, er zijn veel opties om te overwegen. De band-velgcombinatie maakt of breekt de rijkwaliteit en veiligheid van een motorfiets. Daarom moet je bij het kiezen van een nieuwe set velgen uiterst zorgvuldig te werk gaan. Daarvoor heb je op zijn minst de basiskennis nodig van velgen en alle factoren waarmee je rekening moet houden als je een nieuwe koopt. Dit artikel geeft je een basisidee van velgen. Als je ze beter begrijpt, kun je tijdens het winkelen de juiste velgen kiezen.
Net zoals er verschillende soorten en maten voertuigen zijn, zijn er ook verschillende ontwerpen en modellen velgen. Omdat geen twee soorten velgen gelijk zijn, heeft elke soort zijn eigen voor- en nadelen. En het type en de grootte van de velg kan verschillen tussen het achterwiel en het voorwiel van hetzelfde voertuig. Dat komt omdat het achterwiel al het zware werk doet. Dit zijn de verschillende soorten velgen die je op de markt tegenkomt. Je moet dit weten voordat je beslist welke je gaat kopen.
Dit zijn de geschikte oude typen wielen die vroeger het enige type wiel was in elke motorfiets. Dit is een set naven en velgen met stalen of aluminium tandwielen die ze met elkaar verbinden. Dat het oud is, betekent niet dat het verouderd is. Het heeft veel voordelen ten opzichte van de nieuwere lichtmetalen velgen en billetwielen. De dunne spaken geven het wiel genoeg mee om schokken te absorberen. Alleen de rest van de impact wordt doorgegeven aan de schokdemper en vervolgens aan de persoon op de motorfiets. Een ander voordeel is de lichtgewicht constructie. Beide factoren maken ze tot de standaardoptie voor motorsportmotoren.
Eendelige wielen of lichtmetalen wielen werden in de jaren 70 steeds populairder. Afgezien van het feit dat ze er beter uitzagen, zorgden ze door hun stijfheid voor een betere wegligging, waardoor ze geschikt waren voor hogere snelheden. Varianten van lichtmetalen wielen zijn nog steeds het hoofdbestanddeel van moderne racefietsen. Omdat ze niet buigen zoals spaakwielen, zijn ze voorspelbaarder en consistenter in bochten. En voor sportevenementen is dat heel belangrijk. Maar je ziet ze om esthetische redenen ook op straatvoertuigen. Omdat lichtmetalen wielen in geautomatiseerde machines worden gemaakt, zijn ze meestal goedkoper dan spaakwielen.
'Gesmede wielen' is gewoon een andere naam hiervoor. Het leven van een gesmeed wiel begint als een massief stuk metaal dat een billet wordt genoemd. En net als alle traditionele smeedprocessen ondergaat een billet immense hitte en druk. Het voordeel is dat billet wielen veel sterker zijn dan gegoten wielen. Maar het smeedproces is langzaam en in een doorsnee wielenfabriek worden maar een paar billet wielen per dag gemaakt. De fabrikant heeft betere controle over de vorm en de details van het billet wiel. En door te smeden kunnen ze wielen maken die sterker zijn, zelfs met minder metaal. Ze zijn veel beter bestand tegen corrosie.
Beschouwelijk het zeldzaamste en duurste type wielen dat je kunt krijgen. Wielen van koolstofvezel hebben een heleboel voordelen. Ze zijn licht en ongelooflijk sterk. Lichtgewicht wielen kunnen helpen om het gewicht van de auto te verminderen en zo de kilometrage en prestaties te verbeteren. Ze zijn ook duurzaam en bieden een consistent contact met het wegdek. Maar zoals met alles, komen grote dingen met een prijs. Het enige dat veel mensen ervan weerhoudt om wielen van koolstofvezel op hun auto te monteren, zijn de waanzinnig hoge kosten.
Iedere autoliefhebber droomt ervan om een paar van de beste wielen voor zijn auto te monteren. En het lijdt geen twijfel dat dit een lonende ervaring kan zijn. Maar om het perfecte paar velgen te krijgen, zijn er een aantal factoren die je moet overwegen voordat je tot aankoop overgaat. Deze tips helpen je bij je aankoopbeslissing.
Er zijn kleine wielen met een diameter van vijftien inch tot grote wielen van ongeveer dertig inch. Ook de breedte van de wielen varieert. Om de juiste maat van de wielen voor je voertuig te krijgen, kun je ze opmeten of de handleiding van het voertuig raadplegen. Maar als je van plan bent om een aangepast wiel te monteren, vraag dan professionele hulp om de veiligheid te garanderen. Vergeet tot slot niet alle andere geweldige producten te bekijken in de categorie auto benodigdheden .
Spaakwielen en lichtmetalen wielen zijn de meest voorkomende soorten wielen in deze tijd. Er zijn voor- en nadelen voor beide soorten wielen en dus verschillende toepassingsgebieden. Spaakwielen hebben een zekere mate van flexibiliteit waardoor ze de schokken van kuilen en oneffenheden in de weg kunnen absorberen. Dit is geweldig voor een soepelere rit. Maar deze flexibiliteit is niet wenselijk voor prestatiesporten waar precisie en snelheid belangrijker zijn dan een soepele rit. Spaakwielen worden met de hand geassembleerd en zijn duurder dan lichtmetalen wielen. Maar als een van de spaken het begeeft, kun je het wiel repareren door alleen die spaak te vervangen of recht te zetten.
Ja, je kunt een verbogen velg van je motor repareren. Maar als er alleen een lichte kromming is op de buitenste rand van de velg, hoef je die niet te repareren omdat die gewoon zijn en geen invloed hebben op de rijkwaliteit. Maar als de kromming ernstig is, zul je begrijpen dat de motor begint te trillen en te wiebelen als je erop rijdt. Dit is niet alleen oncomfortabel, maar ook gevaarlijk. Probeer de velgen nooit zelf te repareren. Voor velgen heb je zware apparatuur nodig om ze recht te krijgen. Als je die niet in huis hebt, vraag dan altijd professionele hulp om je kromme velgen te repareren.
De maat van de velg tot op de centimeter nauwkeurig weten is nodig als je nieuwe banden voor de velg koopt. De grootte van een velg wordt gedefinieerd door de diameter en de breedte. Intuïtief is de diameter van de velg de afstand tussen het breedste deel van de cirkel die het wiel vormt. En de breedte is de afstand tussen de zijkanten van het wiel wanneer het wiel niet in beweging is. Voordat je de velg opmeet met een meetlint, verwijder je de al aanwezige banden en leg je de velg plat op de grond.
Gegoten wielen worden gemaakt door gesmolten aluminium in een mal te gieten en af te koelen tot het hard is. Dit is een snellere manier dan het wiel smeden. Maar gieten heeft een belangrijk nadeel. Wanneer het gesmolten metaal afkoelt, ontstaan er veel poriën in de structuur. Dit resulteert in een zwakkere structuur. Bij smeden daarentegen wordt het metaal nooit echt gesmolten. Daarvoor wordt een massief stuk metaal verhit tot het roodgloeiend is. Je kunt dit metaal in vorm brengen door druk uit te oefenen, meestal met een mechanische hamer. Dit geeft een veel sterker wiel en een mooier uiterlijk.
Als je wielen wilt kopen, zoek dan niet verder. Je bent op de juiste plaats om velgen te kopen. Als u goedkope velgen wilt, kunt u er tonnen vinden via de productzoekmachine op Webshop.nl. Hier kun je meer dan 500+ winkels en merken ontdekken die de beste motorfietsvelgen aanbieden, waaronder merken als Honda, Harley Davidson, Yamaha, Mc-wheels en Suzuki.