Als je naar auto's kijkt, zie je dat ze vol zitten met functies en opties om het comfort te maximaliseren. Maar bij een motorfiets zijn dat er maar een paar. Dit geldt zelfs voor de veiligheidsvoorzieningen. Een groot deel van de veiligheid van je rit hangt af van de remmen en ook van de motorbanden.
Winkelen voor motorbanden is waarschijnlijk niet iets wat je wekelijks doet, tenzij je een professionele motorcoureur bent. Als je zoals de meeste mensen bent, kun je een verse set banden monteren en ze een jaar of wat vergeten. Als je op zoek bent naar vers rubber om je wielen mee te bekleden, zijn er een paar dingen die je moet weten voordat je tot aanschaf overgaat. Als je erover nadenkt, is het niet de motorfiets zelf die beweegt. Het zijn de banden die bewegen en het voertuig gaat gewoon mee. Daarom zijn goede banden essentieel voor een comfortabele en veilige reis. In dit artikel lees je wat je moet weten over het kopen van banden voor je motorfiets.
Net zoals verschillende soorten motorfietsen verschillen in stijl, constructie en doel, verschillen ook de banden die erop passen. Ook al bieden ze allemaal demping en grip op de weg, de belasting en de wegomstandigheden waarmee elke band te maken krijgt, zijn anders. Sommige motorfietsen zijn zwaar, andere licht, sommige rijden op de weg, sommige rijden in de modder en weer andere zijn benzineslurpers die je helpen je machismo te bewijzen op het circuit. Hier is een lijst met alle verschillende soorten banden die je kunt vinden.
Deze banden zijn een stuk stijver dan andere. Dat komt omdat ze gemaakt zijn voor zwaardere cruisermotoren. Bij cruisermotoren is niet alleen de motorfiets zelf zwaar, maar meestal wordt er ook zware bagage op vervoerd. Om dit te compenseren hebben cruiserbanden hardere zijwanden. Een ander kenmerk van cruiserbanden is hun diepere loopvlak. Cruisermotoren maken meer kilometers dan gewone motorfietsen. Het diepere profiel en de sterkere constructie betekenen minder slijtage. Dus als je het gewicht van cruiserbanden vergelijkt met dat van andere banden, zullen de eerste altijd zwaarder zijn.
Deze banden zijn geoptimaliseerd om de beste prestaties te leveren voor sportmotoren. Ze hebben minder en ondiepere schroefdraad omdat de meeste van deze motoren bedoeld zijn voor gebruik op goed onderhouden droge wegen. Performancebanden voor straatfietsen hebben een wat dieper profiel. De minder en ondiepere loopvlakken zorgen voor een maximaal contactoppervlak tussen de weg en de band. Ze zijn ook zachter dan andere banden. Al deze factoren zorgen samen voor een betere grip en een beter weggedrag. Maar deze banden hebben niet zo'n lange levensduur als een cruiserband. Sommige fabrikanten gebruiken hardere materialen in performance banden die ontworpen zijn voor straatmotoren.
Dit is het antwoord als je de voordelen van zowel prestatiebanden als cruiserbanden nodig hebt. Sport touringbanden combineren een hoge kilometrage met een geweldig rijgedrag. Daarom vind je ze niet alleen op sportmotoren, maar ook op gewone straatmotoren. Ze zijn niet zo zwaar als cruiserbanden, maar hebben diepere groeven en steviger materiaal dan performancebanden. In tegenstelling tot prestatiebanden kunnen sport-touringbanden goed overweg met natte en hobbelige wegen. Dit is ook de meest gebruikte van alle soorten motorbanden. Ze kunnen meer dan 8000 kilometer meegaan.
Als je geen expert bent, is het misschien moeilijk om de bovenstaande drie banden uit elkaar te houden door er alleen maar naar te kijken. Maar dat geldt niet voor ADV banden. Deze onderscheiden zich van de rest door hun uitpuilende loopvlakken, waardoor ze op tractorbanden lijken. Deze banden zijn ontworpen voor off-road gebruik. Ze kunnen alles aan, van modder en zand tot rotsen. In de specificaties van deze banden staat hoeveel procent ze geoptimaliseerd zijn voor off-road gebruik en hoeveel procent voor gebruik op de weg. Als het off-roadpercentage hoger is, is de band minder comfortabel op gewone wegen. En net als cruiserbanden kunnen Dual sport motorbanden ook zware ladingen aan.
Dus, als het tijd is om je motorbanden te vervangen, moet je niet zomaar kiezen wat je in handen krijgt. Je moet zorgvuldig de voor- en nadelen van elk van hen evalueren en ervoor zorgen dat het de juiste en beste soort band is voordat je tot aankoop overgaat. Hier zijn een paar tips die je moet volgen bij het kiezen van een band voor je fiets.
Banden behoren tot de belangrijkste veiligheidskenmerken van motorfietsen, na de remmen. Ervoor zorgen dat je motor de juiste set banden heeft tijdens het rijden kan, letterlijk, een kwestie van leven of dood zijn. Je kunt allerlei van deze producten vinden via onze zoekmachine . Vergeet tot slot niet alle andere geweldige producten te bekijken uit de categorie autobenodigdheden .
Ja, er zijn tubeless motorbanden. In feite gebruiken bijna alle nieuwe motorfietsen tubeless banden. Maar er zijn een paar voordelen aan banden met binnenband. Ze zijn gemakkelijker te repareren en over het algemeen goedkoper. Daarom zijn tubeless banden niet populair voor off-roadgebruik. Banden zonder binnenband hebben daarentegen een betere pasvorm dan gewone banden. Ze puilen niet uit bij een lekke band. Dat betekent dat je, zelfs als de band lek is, nog een paar kilometer door kunt rijden. En door de lossere pasvorm van tubebanden kunnen ze bij hoge snelheden gemakkelijker loskomen van de velg.
Motorbanden zijn over het algemeen duurder dan autobanden. Maar daar is een reden voor. Een motorband wordt veel meer ontworpen en getest dan een autoband. De tolerantie en precisie zijn veel strenger. In het geval van motorfietsen hangt alle wegligging, balancering en belasting af van de paar centimeter rubber tussen de velg en de weg. Bovendien is het verliezen van je tractie halverwege op een motor veel gevaarlijker dan wanneer je in een auto zit. Maar uiteindelijk hebben motorfietsen maar twee banden nodig. De totale kosten zijn dus lager dan wanneer je alle vier de banden van een auto moet vervangen.
Er zijn vier componenten waarmee de maat van motorbanden wordt bepaald. Dat zijn velgdiameter, bandbreedte, hoogte en hoogte-breedteverhouding. De velgdiameter is de binnendiameter van de band, gemeten vanaf de rand die de velg raakt wanneer de band is gemonteerd. De breedte is de afstand tussen de twee uiteinden van het breedste deel van de band. Als de breedte van de band groter is, verbetert dit de wegligging, maar is dit slecht voor de kilometrage. Iets anders is de hoogte-breedteverhouding van de band. De hoogte is de dikte van de band of het verschil tussen de buiten- en binnendiameter. En de hoogte-breedteverhouding is de hoogte-breedteverhouding.
Hoe lang een band meegaat hangt af van veel factoren. Performancebanden gaan bijvoorbeeld niet zo lang mee. Ze hebben zachter oppervlaktemateriaal dat meer grip biedt en sneller slijt. Ze gaan maximaal vijfduizend kilometer mee. Sport-touringbanden kunnen daarentegen wel tienduizend tot twaalfduizend kilometer meegaan. Het type band dat het langst meegaat is de cruiserband. Die hoef je pas na 15.000 kilometer te vervangen. Maar dit zijn allemaal gemiddelden. Afhankelijk van de staat van de weg waarop je rijdt, kunnen de banden meer of minder lang meegaan.
Als je op zoek bent naar een autoband, kun je deze het beste vervangen.
Als u op zoek bent naar een nieuwe set banden voor uw motorfiets, zoek dan niet verder want u bent op de beste plek om motorbanden te kopen. Met de detailhandelzoekmachine op Webshop.nl kunt u op zoek gaan naar de beste motorbanden op de markt. U kunt ook motorbanden vinden die te koop zijn. Een andere aantrekkelijke functie van Webshop.nl is dat u producten met elkaar kunt vergelijken en de betere en voordeligste kunt kiezen. Ontdek hier op Webshop.nl meer dan 500 winkels die banden aanbieden, waaronder merken als Michelin, Dunlop, Pirelli, Bridgestone, Harley Davidson, Shinko en Yamaha.