De beste manier om een roadtrip te beleven is achterop een motor. Waar een auto je beperkt in je ervaring van buitenaf, geeft een motor je de vrijheid om de paden te verkennen die minder door reizigers worden bewandeld. Maar het hebben van een motor is niet genoeg, je moet ook investeren in motoraccessoires van goede kwaliteit om het meeste uit je reis te halen.
Als je een motorrijder bent, moet je een set motoraccessoires hebben. Ze hebben en altijd gebruiken is net zo belangrijk als je motor regelmatig onderhouden. Sommige mensen hebben het verkeerde idee dat het gebruik van motoraccessoires iets is voor zwakke mensen. Maar dit kan niet verder van de waarheid zijn. Integendeel, hoe professioneler iemand is, hoe voorzichtiger hij zal zijn met zijn motoruitrusting. Daarnaast is er ook uitrusting die niet om de veiligheid zelf draait, maar die bijdraagt aan het comfort van je rijervaring. Dit artikel vertelt je over de nuttigste motortoebehoren die je moet hebben.
Wanneer je gaat winkelen voor motoraccessoires en autoaccessoires in het algemeen, kom je er heel wat tegen. Daaruit kiezen kan overweldigend zijn. Maar om het gemakkelijk te maken, kun je ze onderverdelen in essentiële en optionele uitrusting. Alle primaire veiligheidsuitrusting die je moet hebben, valt onder de categorie essentieel. De rest kun je als optioneel beschouwen. Hier is een lijst met de handigste accessoires die je aan je accessoirekit kunt toevoegen. Zo krijg je een goed idee van alle basisaccessoires die je nodig hebt. In dit artikel vind je ook een aantal geweldige tips die je kunt volgen tijdens het winkelen voor deze accessoires.
Handen zijn waarschijnlijk het meest gebruikte lichaamsdeel tijdens het motorrijden. En het is noodzakelijk om ze te beschermen met een goed paar handschoenen. Als je regelmatig motor rijdt, is het niet ongewoon om af en toe van de motor te vallen. Maar hoe dan ook, je moet een paar handschoenen van goede kwaliteit hebben om je handen te beschermen tegen verwondingen. Het is nog beter als je handschoenen handpalmsliders hebben voor extra veiligheid. Sommige handschoenen hebben ook knokkel-, hand- en vingerbeschermers die ook goed zijn om te hebben als je bereid bent wat meer te betalen. Handschoenen zorgen ook voor een betere grip op het gaspedaal.
Bij een valpartij heb je op een motorfiets geen airbags die je tegen de klap beschermen. Maar met een gepantserde jas kun je tenminste direct contact met het asfalt vermijden. Deze jassen hebben kussentjes die de meest kwetsbare plekken van een motorrijder beschermen, zoals de borst, ellebogen en schouders. Hoewel leren jassen al voldoende zijn om je huid te beschermen tijdens crashes, gaan gepantserde jassen nog een stap verder om je ook te beschermen tegen schokken. En in werkelijkheid zijn de meeste verwondingen te wijten aan botsingen. Dus als je regelmatig motor rijdt of van plan bent om een roadtrip met je motor te maken, moet je ook een gepantserde jas toevoegen aan je lijst met motoraccessoires.
Het belang van het dragen van een helm tijdens het motorrijden is overduidelijk. Het beschermt het belangrijkste orgaan van je lichaam. Maar in plaats van je helm eenvoudig te houden, kun je er ook wat toeters en bellen aan toevoegen om je ervaring op de fiets te verbeteren. Met een aerodynamische helm kun je de luchtweerstand verminderen en meer snelheid maken dan met een gewone helm. En zou het niet fijn zijn om Bluetooth-connectiviteit in je helm te hebben zodat je je helm niet hoeft af te zetten als je met iemand wilt praten? Met een slimme helm kun je precies dat doen.
Als je een goede gereedschapskist hebt, kun je voorkomen dat je op een lege weg strandt met alleen een kapotte motor aan je zijde. Je hoeft niet al het gereedschap mee te nemen dat een motorfietsmonteur in zijn garage zou hebben. Maar als je al het basisgereedschap hebt, zou je zelfs een defecte motor moeten kunnen repareren. Tenminste, als je ook de knowhow hebt. Het kost alleen wat meer tijd dan normaal. Het hebben van een gereedschapskist is een essentieel onderdeel van motoraccessoires, vooral tijdens lange autoritten. Je moet ook een paar reservelampen, draden, enz. in deze kit hebben.
Een grote uitdaging waar je tegenaan loopt tijdens motorreizen is het gebrek aan opbergruimte. Hoewel sommige cruisermotoren een klein opbergvakje aan hun zijkant hebben, is dat bij lange na niet genoeg. Een motortas kan veel opbergruimte aan je motorfiets toevoegen. Afhankelijk van het type motorfiets dat je hebt en of er iemand op het achterzadel zit of niet, kun je kiezen voor een sissy bag of een zadeltas. Deze tassen zijn ook voorzien van handige functies zoals een waterdichte buitenhoes en eenvoudig te bevestigen riemen.
Je moet ervoor zorgen dat de spullen die je koopt echt nuttig voor je zijn. Niemand wil zijn geld verspillen aan nutteloze rommel. Dus voordat je tot aankoop overgaat, moet je de uitrusting kiezen die bij jou en je rijvoorkeuren past. Hier zijn enkele tips die je kunt volgen als je op zoek gaat naar motoraccessoires.
Naast alle versnellingen die je gebruikt, is er één ding dat je rit veiliger kan maken: de juiste rijvaardigheid. Als je een motorliefhebber bent, investeer dan wat tijd om vaardigheden te leren zoals defensief rijden, tegensturen, enz. En houd je aan de verkeersregels en gebruik altijd je veiligheidsuitrusting. Op Webshop.nl kun je meer dan 500 winkels en merken ontdekken die motorspullen en autobenodigdheden aanbieden, waaronder merken als Honda, Yamaha, Harley Davidson, Dunlop, Michelin, Pirelli en Suzuki.
Wanneer je jassen, handschoenen en broeken koopt, zorg er dan voor dat ze een minimale dikte hebben. Als het een leren jas is, moet deze minstens 1 millimeter dik zijn. De aanbevolen dikte voor leren handschoenen is .6 millimeter. Alle delen die kwetsbaarder zijn voor schaafwonden moeten dubbel gestikt zijn om rafelen te voorkomen. Ze moeten ook beschermende kussentjes op de knieën en ellebogen hebben. Bij rijlaarzen is enkelbescherming noodzakelijk. En helmen moeten een kwaliteitscertificaat van de overheid hebben. Deze certificeringen verschillen per land. In Nederland heet het het Netherlands Quality Mark.
Dit is de filosofie die alle motorrijders zouden moeten volgen als het gaat om veiligheidsuitrusting. ATGATT is een acroniem voor "Alle versnellingen, de hele tijd". Dat betekent eigenlijk dat een schrijver altijd zijn veiligheidsuitrusting moet dragen, ongeacht hoe of waar hij rijdt. Dit is belangrijk omdat alle bescherming die een rijder krijgt afkomstig is van de versnellingen die hij draagt. De rijder moet niet alleen uitrusting dragen, maar de uitrusting moet van goede kwaliteit zijn en alle belangrijke lichaamsdelen beschermen. Dit helpt de risico's en mogelijke verwondingen bij het motorrijden te minimaliseren.
Nee, het type uitrusting dat je moet gebruiken hangt af van waar en hoe je op de motor rijdt. Want als een crossmotorracer valt, loopt hij op de modder die veel zachter is dan het asfalt. Dus zelfs als je authentieke crosshandschoenen voor crossmotoren koopt, zullen ze niet bestand zijn tegen de gewone weg waarop je zult rijden - hetzelfde geldt voor kniebeschermers. Tenzij je een wedstrijdrijder bent, heb je niet van die enorme kniebeschermers nodig die een coureur gebruikt om zijn knieën over het circuit te slepen. De conclusie is dus dat beschermende kleding niet universeel is; er zijn een paar verschillende soorten motoraccessoires voor verschillende situaties.
Ja, je kunt tijdens het rijden ongepantserde jassen dragen. Maar je moet er wel voor zorgen dat je onder of over dat jack een harnasgordel draagt. Meestal zijn deze jassen zonder bepantsering niet bedoeld voor bescherming tegen stoten. Maar ze kunnen je wel beschermen tegen een koud gevoel tijdens het rijden. Het nadeel is dat het wat tijd kost om de strap on armour te dragen. En na een tijdje kan het een gedoe worden en bestaat de kans dat je de bepantsering wegdoet voor het gemak. In dat geval kun je beter een gepantserd jack kopen.