Automobielverlichting is een van de strengst gereglementeerde aspecten van voertuigen. Het doel van deze regels is om de weg veiliger te maken. Maar wat is het doel van een derde remlicht? Zijn er niet al twee aan weerszijden die groot genoeg zijn?
Heb je wel eens gehoord van de Centre High Mounted Stop Lamps of CHMSL die verplicht is in alle voertuigen? Het is niet erg als dat niet zo is, want dat is de wettelijke naam voor het derde remlicht. Informeel mag je ze derde remlichten, hooggeplaatste remlichten, ooglichten, middelste remlichten of, interessant genoeg, cyclopische remlichten noemen. Alle auto's die na 1986 in de VS zijn uitgebracht, hebben een derde remlicht. De reden hiervoor was dat talrijke onderzoeken suggereerden dat ze het aantal ongevallen met wel 50% kunnen verminderen. Voordat je begint met winkelen, moet je er wat meer over weten om een betere aankoopbeslissing te nemen.
De fabriekslampen aan de buitenkant van je auto zitten er waarschijnlijk niet voor niets. Ze zijn bijna allemaal, van koplampen tot richtingaanwijzers en remlichten, nodig om een verkeersrechtelijk certificaat te krijgen. Of om het duidelijk te stellen: zonder deze lichten kun je niet autorijden. Deze remlichten horen daar ook bij. Het is dus van vitaal belang om te controleren of die op je auto goed werken. Zo niet, repareer of vervang ze dan zo snel mogelijk. Deze gids vertelt je alles over deze lichten, inclusief de wettelijke vereisten en hoe je ze kunt aanpassen. Lees verder voor meer informatie.
De CHMSL verbetert de zichtbaarheid van de auto en communiceert het remmen van de auto voor je. Het derde licht compenseert de relatief lagere hoogte van hoekremlichten. In sommige exotische auto's zijn deze hoekremlichten zelfs te laag om op te vallen. In sommige landen doen de hoekremlichten ook dienst als richtingaanwijzers. Op zulke plaatsen helpt de CHMSL verwarring te voorkomen en het aantal en de intensiteit van kop-staartbotsingen te verminderen. Maar tegenwoordig is het moeilijk om de effectiviteit ervan te meten, omdat er geen voertuigen zonder derde licht zijn om mee te vergelijken.
Er zijn enkele richtlijnen over hoe en waar de CHMSL moet zitten. Ten eerste moet het constant branden en mag het niet knipperen als de bestuurder de rempedalen indrukt. Maar in sommige landen is het knipperen van het derde licht om een afslag aan te geven acceptabel. Ten tweede moet het licht zich op ongeveer dezelfde hoogte bevinden als de ooghoogte van de gemiddelde bestuurder die op de bestuurdersstoel zit. Het moet zich ook in het zijdelingse midden van het voertuig bevinden. Voor voertuigen zoals bestelwagens is het toegestaan om het licht maximaal 15 centimeter te verplaatsen. Maar je kunt de CHMSL wel op een beweegbaar onderdeel installeren, zoals een kofferdeur, in tegenstelling tot de gewone remlichten.
Ja, er zijn nogal wat strenge wettelijke regels als het gaat om derde remlichten. Maar dat betekent niet dat je ze helemaal niet mag aanpassen. In feite heb je een goede flexibiliteit om ze te personaliseren terwijl je binnen de wettelijke grenzen blijft. Je kunt de verticale positie van de achterruit van je auto veranderen of de vorm en intensiteit van de lichten. Je kunt je oude fabriekslampen vervangen door fellere LED-lampen die minder stroom verbruiken dan voorheen. Een feller licht (maar niet te fel) kan het mogelijk veiliger maken omdat ze meer opvallen.
Dezer dagen vervangen LED-lampen de meeste autoverlichting. LED-lampen hebben een opvallende esthetiek en zijn helderder zonder veel stroom te verbruiken. Bovendien gaan ze gemakkelijk meer dan 20.000 uur mee. Er zijn verschillende led-lichtbalken die je kunt gebruiken voor je derde verlichting. In tegenstelling tot halogeenlampen zijn er LED-lichtbalken in twee varianten - single-mode en multi-mode lampen. Een single-mode lamp werkt hetzelfde als gewone lampen, d.w.z. ze gaan alleen aan als je het rempedaal intrapt. Lampjes met meerdere standen daarentegen blijven een zwak rood licht schijnen wanneer de koplamp brandt. En als je op de rem trapt, gaan de helderdere rode lichten branden.
Remlichten hebben een eenvoudige functie: ze gaan branden als je op het rempedaal trapt. Maar hoewel het niet al te ingewikkeld is, kunnen er een paar dingen misgaan als je een aftermarket centraal remlicht installeert. Als je deze tips volgt, kun je op zoek gaan naar de juiste voor jouw auto.
Remlichten verschenen voor het eerst in auto's begin 1900. Dat was ongeveer in dezelfde tijd dat auto's een algemeen vervoermiddel werden. Het lijdt geen twijfel dat deze lichten hebben geholpen om ontelbare ongelukken te voorkomen en vele levens hebben gered. Dit bewijst hoe een schijnbaar onbeduidend iets ons dagelijks leven kan beïnvloeden. Volg dus de verkeersregels en rij veilig!
Bij sommige voertuigen kan het hoekremlicht te laag zijn om op te vallen. Daarom bieden CHMSL een remindicator die zich op ooghoogte van andere automobilisten bevindt. In tegenstelling tot de remlichten die al dan niet knipperen, geeft de CHMSL een constant licht. Dit helpt verwarring te voorkomen en ongelukken te voorkomen. Op plaatsen waar de hoekremlichten ook dienst doen als richtingaanwijzers, zijn CHMSL's echt een levensredder omdat ze bestuurders helpen hun aandacht op de weg te vestigen. Om het belang ervan te begrijpen, moet je bedenken dat alleen al in de VS meer dan 3.300 mensen zijn omgekomen door afgeleid rijden.
Er zijn zeer specifieke wetten die de plaatsing van CHMSL's op voertuigen regelen. Ze moeten op een hoogte zitten die ongeveer gelijk is aan de ooghoogte van de gemiddelde man die op de bestuurdersstoel zit. Het is toegestaan om daar een paar centimeter boven of onder te gaan. Ze moeten precies in het horizontale midden van de voertuigen zitten. In bestelwagens met deuren aan de achterkant mag dit maximaal vijftien centimeter afwijken. Maar je kunt hem naar wens aan de binnenkant van de achterruit of aan de buitenkant installeren. En je kunt het installeren op de kofferdeur of het dakpaneel.
Rijden zonder werkend derde licht is een gemakkelijke manier om aan de kant gezet te worden en een boete te krijgen. Het is in alle landen wettelijk verplicht om je remlichten goed te laten werken voordat je de openbare weg opgaat. Het licht moet ook op de juiste plaats zitten. Bij grote voertuigen zoals bussen moet het licht op een hoogte staan die twee keer zo hoog is als de remlichten. Het licht mag niet te fel of te gedimd zijn, net als de remlichten op de hoek om het doel te dienen. Daarom is het niet alleen illegaal om te rijden zonder werkende derde remlichten, maar het verhoogt ook de kans op ongelukken.
Als je op zoek bent naar derde remlichten, zoek dan niet verder want je bent al op de juiste plaats. De beste plaats om te zoeken naar goedkope derde remlichten is online. Daar vind je altijd derde remlichten van goede kwaliteit die te koop zijn. En als je de beste wilt kiezen, kun je de productvergelijkingssites gebruiken. U hebt toegang tot een grote selectie autolampen zoals achterlichten en derde remlichten via Webshop.nl, de grootste productzoekmachine in Nederland. Hier kunt u ook allerlei auto benodigdheden van meer dan 500 winkels en merken, zoals Spyderauto, Hella, Philips, Lumen, Anzo, en Recon.