Dagrijverlichting is een relatief nieuwe voorziening in auto's, die alleen mogelijk is geworden door de introductie van spaarlampen. Maar als je dacht dat dit gewoon weer een gimmick of een designelement was, dan heb je het mis.
De dagrijverlichting op auto's is echter geen compleet nieuwe uitvinding. In 1970 werden voor het eerst dagrijlichten gemonteerd in luxe auto's uit het hogere segment. Maar dit was toen nog niet erg populair. Een van de redenen was dat deze oude lampen het brandstofverbruik aanzienlijk verhoogden. Ook wilde niemand meer dingen toevoegen aan de checklist voor auto-onderhoud. Tegenwoordig zijn dagrijlichten in veel landen een van de wettelijk verplichte veiligheidsvoorzieningen. Deze gids geeft je een basiskennis van dagrijverlichting en helpt je een weloverwogen aankoopbeslissing te nemen.
Je vraagt je misschien af hoe dagrijverlichting bijdraagt aan de veiligheid? Zijn auto's niet al zichtbaar op klaarlichte dag? Dit is in feite een geldige vraag. Een die de critici van dagrijlicht al jaren stellen. Maar ook al geldt deze vraag voor helder daglicht, toch zijn dagrijlichten nuttig bij bewolkt weer en in de schemering, wanneer het nog niet donker genoeg is om de koplamp aan te doen, maar de zichtbaarheid relatief laag is. Sommige landen in de Europese Unie verplichten automobilisten zelfs om de stadslichten aan te zetten als hun voertuig geen speciale DRL's heeft. Hier zijn de belangrijke dingen die je moet weten voordat je een paar aftermarket dagrijlichten voor je voertuig koopt.
Dus, wat zijn de belangrijkste verschillen tussen dagrijlichten en koplampen? Er zijn er nogal wat om op te noemen. Ten eerste gaan dagrijlichten automatisch aan als je de motor aanzet. Ze gaan ook uit als je de motor uitzet of de koplampen aanzet. Dagrijlichten moeten ook niet te fel zijn. Maar ze moeten fel genoeg zijn om overdag op te vallen. Aan de andere kant gaan koplampen niet vanzelf aan, tenzij je auto een functie heeft die detecteert wanneer het buiten donker is en de koplampen vanzelf aanzet. Koplampen zijn ook helder genoeg om de weg voor de bestuurder te verlichten.
Dagrijlichten hebben verschillende functies om de veiligheid voor zowel automobilisten als voetgangers te vergroten. Een daarvan is dat dagrijlichten minder fel zijn dan de koplampen om de bestuurders van tegenliggers niet te verblinden. Het feit dat ze fel genoeg zijn om overdag gezien te worden, maakt ze te fel om 's nachts te gebruiken. Ze gaan dus uit wanneer je je koplampen aanzet. Statistieken tonen aan dat dagrijverlichting het aantal ongevallen en verkeersdoden met zes procent heeft teruggebracht. Hoewel het brandstofverbruik hierdoor met een fractie toeneemt, is dat een kleine prijs die het waard is om te betalen.
De meeste oude auto's, vooral de goedkopere, hebben geen standaard dagrijverlichting. Maar je kunt ze toch installeren met een aftermarket dagrijlichtkit. Je kunt de dagrijlichten ook vervangen als ze kapot zijn. Er zijn een paar verschillende soorten dagrijverlichting die je in je auto kunt installeren. Er zijn lampen die je in de koplamp kunt installeren, op de bumper of op de carrosserie zelf. Als je auto al een dagrijlicht heeft, kun je een OEM-vervanger kopen in plaats van te kiezen voor aangepaste exemplaren. De op maat gemaakte LED's worden gevoed vanuit de extra stopcontacten en je kunt ze installeren waar je maar wilt, binnen de grenzen van de wetgeving.
Het lijdt geen twijfel dat LED's de beste lampen zijn om overdag te gebruiken. Het gebruik van LED's voor dagrijlichten heeft veel voordelen. Voordat LED's populair werden, werden halogeenlampen met een laag vermogen gebruikt voor de dagrijlichten. Nadat de Europese Unie dagrijlichten verplicht stelde, namen ze ook in andere delen van de wereld een grote vlucht. De nadelen van halogeenlampen waren dat ze het brandstofverbruik met ongeveer 0,5% verhoogden. Ze hebben ook een relatief korte levensduur. LED's lossen beide problemen op. Een typische LED DRL gebruikt slechts 5-10 watt vermogen en heeft een gemiddelde levensduur van 50.000 uur.
Verschillende soorten dagrijverlichting
Dagrijverlichting vs Koplampen
Functies van dagrijverlichting
Dagrijlichtenset
DRL LED strip
Als je geen dagrijlichten op je auto hebt, is het altijd een goed idee om een set te installeren. Dit geeft je auto een modernere look en je kunt deze lampen ook gebruiken om je auto aan te passen. Je kunt ook een nieuwe set kopen als de lampen die al in je auto zitten kapot zijn. Als je deze tips volgt, kun je in elk geval het juiste type dagrijverlichting voor je auto kopen.
Er is geen wettelijke verplichting om dagrijverlichting op oude auto's aan te brengen. Het kan echter geen kwaad om het toch te doen. Maar zorg ervoor dat je de richtlijnen volgt voor het toevoegen van nieuwe lichten op voertuigen. En bovenal, zorg ervoor dat je ze correct gebruikt volgens de wet en voorkom verkeersboetes. Vergeet tot slot niet om alle andere geweldige producten uit de categorie autobenodigdheden te bekijken.
De regels voor dagrijverlichting verschillen per land. De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk hebben het gebruik van dagrijlichten bijvoorbeeld al in 2008 verplicht gesteld. Als reden hiervoor noemden ze de vermindering van het aantal ongelukken. Maar niet alle landen hebben het gebruik van dagrijlichten verplicht gesteld. Bijvoorbeeld de VS. Maar er is geen wet die het gebruik van dagrijlicht op je auto verbiedt. Desondanks hebben alle nieuwe middenklassers en luxe auto's standaard dagrijlicht, omdat een goed ontworpen dagrijlicht kan bijdragen aan het uiterlijk van de auto.
Bij auto's met dagrijverlichting hoef je deze niet elke keer aan te zetten. Ze zijn zo ingesteld dat ze aangaan wanneer je de motor start en uitgaan wanneer de motor stopt met draaien. Omdat ze te fel en afleidend zijn om 's nachts te gebruiken, gaan de dagrijlichten uit zodra je de koplampen aanzet. Maar in landen waar dagrijlichten wettelijk verplicht zijn, moet je de koplampen van de auto als dagrijlichten gebruiken als je geen speciale dagrijlichten in je auto hebt. Dit is een dure aangelegenheid omdat het meer brandstof verbruikt.
Ook al is dit geen probleem als je een standaard dagrijlicht gebruikt dat in de fabriek is gemonteerd, weten wanneer je ze moet gebruiken is echt belangrijk als het een aftermarket dagrijlicht is. Zet ze nooit aan na zonsondergang. Die lichten zijn namelijk gewoon te fel om 's nachts te gebruiken. Een andere fout is vergeten ze aan te zetten als je je auto start. Daarentegen vergeten mensen met een standaard DRL vaak hun koplampen aan te doen als ze 's nachts rijden, omdat ze bij het zien van het licht van de DRL denken dat de koplampen al aan zijn.
Er is geen betere manier om te winkelen voor autolampen dan door online te kijken. Zo kom je betaalbare dagrijverlichting tegen die te koop is en kun je veel geld besparen. Je kunt goedkope dagrijverlichting online vinden met een eenvoudige zoekopdracht en het gedoe van naar een fysieke winkel gaan vermijden. Bekijk een brede selectie van autolampen met behulp van de grootste productzoekmachine in Nederland. Ontdek hier op Webshop.nl meer dan 500 winkels die alle soorten lampen aanbieden, waaronder merken als Philips, Hella, Audi, Ford, Toyota, Honda en Renault.