Er is veel brandstof en lucht nodig om de motor te laten draaien. En het is de uitlaat waardoor alles wat de motor ingaat naar buiten komt. Ook al is dat de enige functie van een uitlaat, dat betekent niet dat hij saai moet blijven. Je kunt ze veel interessanter maken met een stijlvolle uitlaatsierstuk.
Er zijn honderd-en-een manieren om de buitenkant van een auto aan te passen. Je kunt sportievere en stevigere bumpers, aangepaste motorkappen en sierlijsten toevoegen en het afwerken met vinyl. Maar wat je ook doet, je kunt de make-over niet afmaken zonder de finishing touch toe te voegen met een op maat gemaakt uitlaatsierstuk. Bovendien zijn aangepaste uitlaatsierstukken iets wat je moet overwegen als je het uiterlijk van je auto wilt verbeteren zonder de prestaties en brandstofefficiëntie aan te tasten. Dit artikel zal je helpen een betere aankoopbeslissing te nemen door je een inleiding te geven over verschillende soorten uitlaattips. Je kunt ook de tips volgen om ervoor te zorgen dat je de juiste afwerking voor je auto krijgt.
Wat erin gaat, moet er uiteindelijk ook weer uit. Uitlaattips vormen de laatste fase van de vermogenscyclus van een motor. Het begint bij de lucht- en brandstofinlaat en eindigt bij de uitlaatuiteinden. Hoe dan ook, autoliefhebbers richten zich op het verbeteren van elke centimeter van de auto, zelfs onopvallende uitlaatuiteinden. Ze behoren tot de onderdelen van een auto die een groot verschil maken voor de afwerking van het voertuig. Uitlaatuiteinden zijn er in tientallen verschillende soorten. En om een maximale impact te hebben, moet je het juiste soort uitlaatsierstuk voor je auto kiezen. Hier zijn de meest voorkomende soorten uitlaatuiteinden voor auto's.
Enkelvoudige uitlaten zijn de meest voorkomende soorten uitlaten. In feite hebben bijna alle personenauto's die je ziet enkele uitlaten. Dit komt omdat dubbele uitlaten alleen nodig zijn voor motoren met zes of meer cilinders. Deze grotere motoren produceren meer uitlaatgassen dan een enkele uitlaatpijp aankan. Maar voor de stijl kun je in elke auto dubbele uitlaatsierstukken installeren. Het is duidelijk dat dit alleen het uiteinde van de uitlaat aanpast en de indruk geeft van een prestatiegerichte auto, terwijl al het andere hetzelfde blijft. Voor een auto uit de hogere middenklasse zal een dubbele uitlaat een grote impact hebben op de esthetiek.
Bij auto's met een functionele dubbele uitlaat beginnen de twee uitlaten bij de motorcilinders zelf. Maar de aftermarket uitlaatsierstukken met dubbele uitlaat zijn gewoon enkele uitlaatpijpen die aan het eind in tweeën zijn gesplitst. Een ander type afwerking dat mensen vaak verwarren met een dubbele uitlaatsierstuk is een dubbelwandige uitlaattip. Afgezien van de gelijkenis in hun namen, zijn beide compleet verschillend. Dubbelwandige uitlaateindstukken hebben gewoon een dikkere punt die uit twee lagen bestaat om de illusie van een krachtiger uitlaatsysteem te wekken. Hoewel ze minder kosten dan dubbelwandige uitlaattips, zijn ze duurder dan enkelwandige tips.
Deze uitlaatuiteinden hebben uiteinden die naar beneden buigen in de richting van de weg. Door deze bocht lijken ze op een dakgootpijp en worden ze ook wel 'dump outs' genoemd. Deze bocht heeft twee functies. Ten eerste steken ze meer uit dan een uitlaat met een rechte snede. Als je dus een meer zichtbare uitlaatsierstuk wilt, kun je voor de bochtuitlaat gaan. Ten tweede weerkaatsen ze het geluid van de weg en zorgen ze voor iets meer motorgeluid in de auto. Voor mensen die tijdens het rijden de kracht van het gaspedaal willen voelen, is een uitlaat met afslag perfect. Truckbezitters gebruiken over het algemeen een uitlaat met neerwaarts gerichte uitlaat. Het helpt ze voorkomen dat hete uitlaatgassen de dingen verpesten waar ze achteraan slepen.
Bij dit type uitlaatsierstuk is de opening schuin in plaats van recht. Dit betekent dat als je de lengte van de uitlaattip meet, de boven- en onderlengte verschillend zullen zijn. Meestal zal de bovenlengte meer zijn dan de onderlengte. Dit heeft geen functionele voordelen en heeft geen invloed op het geluid van de uitlaat. Maar de puntige tip zal wel bijdragen aan de esthetische aantrekkingskracht van het voertuig. Een haaks gesneden uitlaat is iets voor jou als je je auto een agressieve en sportieve look wilt geven. De punt valt ook iets meer op.
Er zijn nog andere dingen waar je op moet letten, behalve het type uitlaat, om de perfecte uitlaatsierstukken voor je auto te kiezen. Als je ze niet allemaal goed aanpast, zal dat meer kwaad dan goed doen voor je auto en je portemonnee. Hier zijn een paar tips die je kunt volgen wanneer je de standaard uitlaatsierstukken van je auto vervangt door een aftermarket uitlaatsierstuk.
Uitlaatsierstukken behoren tot de onderdelen van een auto die heel lang meegaan, zelfs zonder onderhoud. Maar als je de sierstrips glanzend en schoon wilt houden, moet je ze regelmatig schoonmaken. Als je ze vrij houdt van vuil en bijtende chemicaliën, voorkom je dat ze gaan roesten. Zorg er ook voor dat je je aan de plaatselijke verkeersregels houdt als je iets aan je voertuig verandert. Vergeet tot slot niet om alle andere geweldige producten te bekijken uit de categorie auto-tuning en autobenodigdheden .
Uitlaattips spelen geen grote rol in het geluid van de auto. Het type motor en dempers bepalen het geluid. Dus als je de auto harder wilt maken of het geluid wilt moduleren, kun je dat doen door de structuur van de uitlaat aan te passen. Sommige mensen verwijderen zelfs de standaarddemper helemaal en gebruiken een aangepaste demper die harder is. Maar dit is in de meeste landen niet legaal. Door een 'turndown' uitlaatsierstuk te gebruiken, kun je de illusie van een luider geluid creëren voor degenen die in de auto zitten zonder dat het totale geluid van de auto toeneemt. Iemand die op een paar meter afstand van de auto staat, voelt geen verschil.
Je hebt een paar handschoenen, een soort niet-corrosief schoonmaakmiddel en een niet-schurende microvezeldoek nodig om deze klus te klaren. Als er moeilijk te verwijderen vuil en olie op de uitlaattips zit, kun je een ontvetter gebruiken. Nadat je de uiteinden hebt schoongemaakt met water en een mengsel van schoonmaakmiddelen, kun je de ontvetter aanbrengen om hardnekkig vuil te verwijderen. Veeg de ontvetter weg met de microvezeldoek. Als je ten slotte nog wat meer glans wilt, kun je een metaalpoetsmiddel gebruiken met een schone doek. Nadat je het polijstmiddel een paar uur hebt laten zitten, poets je het weg. Als je dit vaak doet, blijft je uitlaatpijp er gloednieuw uitzien.
Niet alle dieselvoertuigen hebben extra ventilatieopeningen in hun uitlaat. Maar voertuigen met een grotere motor, zoals de uitlaten van vrachtwagens, hebben om veiligheidsredenen ventilatieopeningen. De uitlaatgassen die eruit komen zijn heter dan normaal. De ventilatieopeningen helpen ze afkoelen en laten ook een deel van het hete gas zijwaarts uit in plaats van recht naar de achterkant van het voertuig. Soms bevestigen mensen aanhangers aan de achterkant van pick-ups. Als het hete uitlaatgas constant op de aanhanger zou stuiten, zouden dingen die achter het voertuig zijn bevestigd verbranden of erg beschadigd raken. Deze ventilatieopeningen zorgen ervoor dat dingen die lange tijd direct achter het voertuig zitten niet beschadigd raken.
Er is geen betere plek om uitlaatuiteinden te zoeken dan online. Daar vind je de beste uitlaattips om te kopen. Als je geluk hebt, vind je veel betaalbare uitlaatstukken te koop die van goede kwaliteit zijn. Als je productvergelijkingssites zoals Webshop.nl gebruikt, vind je ook een aantal goedkope uitlaattrechters online in Nederland. Als het gaat om het aanpassen van je auto, moet je kunnen kiezen uit een collectie die groot genoeg is om de uitlaat te vinden die echt bij je stijl past. Op Webshop.nl vindt u meer dan 500 winkels die uitlaten op maat aanbieden, waaronder merken als Magnaflow, HKS, MBRP, Flowmaster en Borla.