Als er een prijs zou zijn voor het populairste exterieuraccessoire in een auto, dan zouden spoilers die zeker winnen. Maar waarom zijn spoilers zo populair onder autoliefhebbers? Omdat ze het uiterlijk van een auto compleet kunnen veranderen en tegelijkertijd de prestaties en het weggedrag verbeteren. Bovendien zijn ze relatief betaalbaar.
Als je een autoliefhebber bent die er alles aan heeft gedaan om de prestaties van de auto te verbeteren of als je het uiterlijk van je auto wilt verbeteren en hem er sportiever en krachtiger uit wilt laten zien, dan kunnen autospoilers je helpen. Spoilers zijn vooral populair om één belangrijke reden. Dat is hoe effectief ze zijn. Het toevoegen van een spoiler aan je auto kan de prestaties en het weggedrag aanzienlijk verbeteren. Maar om dit allemaal te bereiken, moet je de juiste spoiler kopen en op de juiste manier installeren. Anders kan het je auto meer kwaad dan goed doen. Deze gids geeft je een basiskennis van de verschillende soorten spoilers en hoe je ze moet gebruiken.
Spoilers voor auto's bestaan al tientallen jaren. Toen ze voor het eerst op de markt kwamen, werden ze echter nog geen spoilers genoemd. In die tijd werden ze in de volksmond 'haaienstaarten', 'luchtdempers', 'racevleugels', enz. genoemd. Ze verschenen voor het eerst in raceauto's om te voorkomen dat de auto's van de baan zouden sturen. Maar in de loop der jaren werd het ontwerp verbeterd voor verschillende functies. Later introduceerde Porsche ze ook in personenauto's. Of spoilers effectief zijn, staat buiten kijf. Maar hoeveel invloed ze hebben als je op normale snelheid rijdt, is discutabel.
Spoilers zijn een erfenis van de autosport. Wanneer auto's met hoge snelheden rijden, ervaren ze iets dat 'lift' wordt genoemd. Er is sprake van lift als het drukverschil aan de boven- en onderkant van de auto de neerwaartse kracht of het gewicht van de auto vermindert. Lift veroorzaakt een aantal problemen met de besturing van de auto. Lift beïnvloedt het vermogen van de auto om te accelereren en vermindert de wrijving met de weg. Hierdoor kan de auto in bochten van de baan raken. Spoilers lossen dit probleem op en verhogen de prestaties en de wegligging van de auto. Er zijn verschillende soorten spoilers die in verschillende delen van de auto werken.
Dit is het populairste type spoiler in de niet-racewereld. Hij kan op het achterdak zitten bij een hatchback of bovenop de achterklep bij een sedan. Hoewel mensen dit op hun auto's installeren om ze een sportieve look te geven, hebben achtervleugelspoilers ook een functioneel aspect. Ze verbeteren de wegligging van auto's die achteraan rijden en verhogen de luchtweerstand van het voertuig. Hoe hoger de spoiler, hoe meer luchtweerstand. Maar te veel luchtweerstand is slecht en gaat ten koste van het brandstofverbruik. Er is dus een dunne lijn te bewandelen tussen het tunen van de spoiler voor brandstofefficiëntie of prestaties.
In tegenstelling tot de achterspoiler in een auto die boven op het dak of de achterklep komt, komt de voorspoiler onder de voorbumper. Soms is dit een onderdeel van de aanpassing van de bumper zelf. Maar je kunt ook een voorspoiler toevoegen aan je bestaande standaard bumper. Behalve dat ze de wegligging van auto's met voorwielaandrijving verbeteren, kunnen ze ook helpen de koeling te verbeteren door een deel van de lucht om te leiden naar de radiateur. Terwijl achterspoilers de koeling verbeteren, zorgen voorspoilers ervoor dat de auto door de lucht snijdt en de topsnelheid verhoogt. Maar door de kleinere bodemvrijheid wanneer je voorspoilers installeert, wordt het moeilijker om over hobbels en kuilen te rijden.
Zijskirts hebben dezelfde functie als spoilers, hoewel het geen spoilers zijn. Ze hebben ook invloed op de wegligging en aerodynamica van de auto. Dat doen ze door de lucht weg te leiden van de onderkant van de auto. Maar om zijskirts te laten werken, moet je al een voorspoiler hebben. En voor wie het uiterlijk belangrijk vindt, maken side skirts de sportieve look compleet, samen met bijpassende achterspoilers en voorspoilers. Maar net als voorspoilers verkleinen zijskirts ook de bodemvrijheid van de auto. Je moet nadenken over hoe en waar je gaat rijden voordat je ze monteert.
Nu je de verschillende soorten spoilers en hun werking kent, zijn er een paar dingen waar je op moet letten als je een spoiler voor je auto koopt. Het kiezen van de perfecte spoiler kan lastig zijn, omdat je met veel factoren rekening moet houden. Maar als je deze tips volgt, kun je een betere keuze maken. Deze tips gelden ook als je de spoiler installeert om het uiterlijk van je auto aan te passen of om de prestaties te verbeteren.
Naast dit alles zijn er nog een paar kleine dingen die je moet weten voordat je een spoiler installeert. Zorg ervoor dat je de lokale wetgeving volgt bij het installeren van spoilers. In sommige rechtsgebieden zijn er beperkingen voor de hoogte en grootte van de spoilers. Als je niet zeker weet hoe je de spoiler binnen veilige grenzen kunt installeren, vraag dan professionele hulp. Vergeet ook niet om andere producten te bekijken in de categorie auto benodigdheden .
Spoilers werken door de luchtstroom over de auto te regelen. Ze manipuleren de luchtstroom om de weerstand en downforce van de auto te verhogen of te verlagen. Door de vorm, hoek en locatie van de spoiler aan te passen, kunnen we de luchtweerstand en downforce regelen. De spoilers werden oorspronkelijk gebruikt in autoraces om te voorkomen dat de auto's van de weg zouden tillen. Maar tegenwoordig hebben spoilers ook een esthetische aantrekkingskracht. Spoilers op gewone auto's zijn er puur voor de stijl en zijn niet functioneel. Als je op zoek bent naar een spoiler, kun je hier een grote verscheidenheid aan autospoilers vinden op Webshop.nl, de grootste retail zoekmachine in Nederland. Hier vindt u de beste merken die autotuning producten aanbieden. Dit zijn onder andere Seibon Carbon, Big Country Labs, APR performance, Duraflex en RL carbon.
De prijs van de spoiler hangt af van het model van de auto en ook van het type spoiler. Een gewone spoiler kan tussen de 200 euro en 1500 euro kosten. Maar naarmate je hoger in de prijsklasse komt, stijgt de prijs met het soort materiaal en de functies. Het duurst van allemaal zijn de verstelbare spoilers. Die kosten ongeveer 4000 tot 5000 euro. Over het algemeen zijn spoilers voor dure auto's ook duur, en omgekeerd. Dit geldt niet alleen voor spoilers, maar voor alle autoaccessoires. Als je online zoekt, kun je gemakkelijk betaalbare autospoilers vinden die te koop zijn.
Er zijn twee soorten spoilers op de markt: spoilers met plakband en spoilers met schroeven. Spoilers met lijm werken zoals de meeste aftermarket auto-accessoires die je koopt. Je kunt weerbestendige 3M autolijm gebruiken om ze op de auto te bevestigen. Universele autospoilers passen op elke auto en gebruiken lijm. Aan de andere kant, als je spoilers wilt installeren die schroeven gebruiken, moet je gaten boren in de auto. Dit betekent dat als je de spoilers ooit wilt verwijderen, je opvallende gaten in de carrosserie van de auto hebt. Ga alleen voor dit type spoiler als je hem permanent op de auto wilt hebben.
In feite is er een klein verschil tussen de twee als we het haarkloverij doen. Technisch gezien is het hoofddoel van een vleugel het creëren van de nodige downforce om de auto op de weg te houden. Ze steken hoog boven de carrosserie uit en hebben een aerodynamische dwarsdoorsnede. Vleugels worden meestal gebruikt in sportauto's omdat ze niet zo effectief zijn bij wettelijke snelheden. Omgekeerd is de belangrijkste functie van een spoiler het verminderen van de luchtweerstand van de auto. Daarom zijn sommige personenauto's vooraf uitgerust met spoilers. Spoilers zijn kleiner en minder opvallend dan een vleugel. Maar meestal worden beide termen door elkaar gebruikt, zelfs door professionals.