Soms maken de kleinste dingen een groot verschil. Als het om auto's gaat, passen bougies perfect in deze definitie. Ze zijn waarschijnlijk het kleinste onderdeel van de motor. Maar zonder bougies is het onmogelijk om de motor in beweging te krijgen.
Als er geen bougies waren geweest, zouden we nog steeds in paardenkoetsen rijden. Het was de uitvinding van elektriciteit en elektrische vonken die ons in staat stelde om brandstof te verbranden in goed afgesloten motoren. Je merkt het als deze kleine onderdelen in de motor niet goed genoeg werken. Als ze niet op het juiste moment en met de juiste frequentie vonken, hebben het rijcomfort en de brandstofefficiëntie van de auto er het meest onder te lijden. En als het echt slecht gaat, dan is het slecht nieuws, dan kun je helemaal niet meer met de auto rijden. Maar voordat je gaat winkelen voor dit kleine auto-onderdeel, helpt het om er meer over te weten. In dit artikel lees je meer over de verschillende soorten bougies die er zijn en hoe je er de juiste uit kunt kiezen.
Spark plus produceert zelf geen vonken, in tegenstelling tot wat de naam suggereert. Integendeel, er zijn bobines, accu en verdeler die de bougie aansturen. Maar toch blijven deze bougies een van de favoriete onderdelen van motortuners. Het verwisselen van de standaard bougies voor bougies met betere prestaties is het basisonderdeel van motortuning. Hier volgt een lijst met de vier typen bougies die je op de markt kunt tegenkomen. Dit artikel zal je helpen beslissen welk type bougie je nodig hebt voor je auto. In dit artikel vind je ook een aantal goede tips die je kunt opvolgen tijdens het winkelen.
Dit type bougie is niet helemaal van koper gemaakt. Hoewel het belangrijkste onderdeel inderdaad koper is, bestaat de centrale elektrode uit een nikkellegering om corrosie te weerstaan. Van alle soorten bougies hebben de koperen de grootste diameter. Meer diameter betekent dat er meer spanning nodig is om stroom te produceren. Het nadeel van koperen bougies is dat ze minder lang meegaan. De belangrijkste reden hiervoor is dat de nikkellegering erg zacht is en daarom helemaal niet duurzaam. Maar voor auto's ouder dan 1980 is dit het enige type bougie dat werkt.
Wanneer je het nikkel gedeelte van de koperen bougies vervangt, krijg je een platina bougie. Op dat ene verschil na, is deze bijna identiek aan de koperen bougies. Maar omdat de kern dunner is, is de diameter iets kleiner. Het voordeel van het vervangen van nikkel door platina is de aanzienlijke verlenging van de levensduur van de bougie. Met dit type bougie zal er zich minder vuil ophopen in de buurt van het uiteinde van de bougie. Dit werkt misschien niet in oude automodellen, maar als je auto een elektronische verdeler heeft, is het platina type de ideale keuze.
Sommige verdelersystemen voegen redundantie toe om de betrouwbaarheid van de bougies te vergroten. Deze bougies zullen in ideale omstandigheden twee keer ontsteken. Als alles goed werkt, gaat de tweede vonk over. Maar als de eerste vonk de brandstof in de cilinder niet kon ontsteken, zorgt de tweede vonk ervoor dat de motor goed werkt. Omdat dit systeem een tweede vonk gebruikt voor redundantie, wordt het ook wel een afvalvonk systeem genoemd. Ze werken goed, zelfs in slechte weersomstandigheden. Gebruik ze echter niet in elektronische vonkverspreidingssystemen.
Dit is de bougie voor jou als je op zoek bent naar een bougie die heel lang meegaat. Het metaal Iridium is veel harder dan platina. En daarom is het ook veel duurzamer. Ja, ze zullen je meer kosten. Maar op de lange termijn hoef je niet meer te betalen voor een nieuwe set bougies en kom je niet vast te zitten met een afgeslagen motor in niemandsland. Ze hebben niet zoveel vermogen nodig als een platina bougie om een elektrische stroom te produceren. Al deze redenen maken iridium bougies het meest geschikt voor moderne high-end auto's waarbij kostenbesparing niet de belangrijkste overweging is.
De juiste aftermarket bougie vinden kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Er zijn niet alleen veel verschillende soorten bougies, maar elk voertuig heeft ook veel verschillende specificaties om het nog verwarrender te maken. Maar als je weet waar je op moet letten bij een bougie, kun je het een stuk eenvoudiger maken. Hier zijn een paar tips die je kunt volgen als je ze gaat kopen.
Voordat je overweegt om de bougies te vervangen, moet je er zeker van zijn dat het probleem bij de bougie zelf ligt. Soms slaan bougies verkeerd aan als de accu zwak is of als er een probleem is met de bougiekabels. Kijken naar de kleur van de bougie is een gemakkelijke manier om een bougiediagnose uit te voeren. Vergeet tot slot niet om ook andere geweldige producten te bekijken uit de categorie autobenodigdheden . Onze productzoekmachine is de beste plek om autogereedschap te kopen van populaire merken zoals Denso, NGK, AC Delco, MSD, Mopar en Pulstar.
Er zijn veel verklikkerlichten van een slechte bougie. Sommige zijn duidelijker dan andere. Zelfs voordat een bougie helemaal dolgedraaid is, begint hij al kleine tekenen van schade te vertonen. De belangrijkste daarvan is het geluid van een haperende motor. Je zult dit merken als een lichte verandering in het motorgeluid. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik van de auto. In een later stadium krijgt de auto startproblemen. Je zult de motor een paar keer moeten aanzwengelen voordat hij begint te lopen. Het totale vermogen van de auto zal afnemen door een defecte bougie.
Voordat je begint met inbouwen, moet je het bougiegat schoonmaken met een stofvrije doek. Smeer daarna de schroefdraad van de bougie in met motorolie uit de peilstok. Plaats de bougie vervolgens in het stopcontact en draai hem rechtsom. Zorg ervoor dat je hem in de juiste positie hebt geplaatst voordat je hem indraait. Daarna is het tijd om de ratel te gebruiken. Je moet nooit een gewone sleutel gebruiken om de bougies vast te draaien. Anders draai je ze namelijk te vast aan. Nadat de bougie vastzit, onderzoek je de kabels en sluit je ze aan tussen de bougie en de verdeler.
Prestatiebougies kosten over het algemeen vier of vijf keer zoveel als de gewone. Het is dus redelijk dat iemand zich afvraagt of ze de hype waarmaken? Geen enkele bougie kan de prestaties van je motor verbeteren. Maar hoogwaardige bougies kunnen je wel helpen om het prestatieverlies dat gewone bougies met zich meebrengen, te beperken. Bougies die edele metalen gebruiken, zijn bestand tegen corrosie en leveren hetzelfde prestatieniveau, zelfs na duizenden kilometers. Je zult deze prestatieverhoging echter niet merken als je normaal rijdt op een gewone weg. Voor prestatiegerichte bestuurders die elk beetje voordeel op de tegenstander willen behalen, is dit een geweldige verbetering.