Het geplande onderhoud van een auto is om de paar duizend kilometer of eens per zes maanden. Maar er is één ding dat je elke maand moet controleren en onderhouden: de bandenspanning. Het hebben van een eigen bandenspanningsmeter kan in deze gevallen handig zijn.
Er zijn veel voordelen aan het rijden met een goed opgepompte band. Het rijcomfort verbetert, de wegligging voelt beter aan, de remafstand wordt korter en je kunt beter door bochten rijden. Maar de lucht verlaat de band als je kilometers blijft maken. Daarom is het niet mogelijk om de banden altijd op een constante spanning te houden. Je kunt er wel voor zorgen dat de spanning binnen een acceptabel bereik ligt. Dus als je een bandenspanningsmeter hebt, hoef je niet elke maand naar een garage om de bandenspanning te controleren. Maar voordat je een manometer gaat kopen, is het handig om er iets meer over te weten.
Alle manometers zijn niet hetzelfde, ook al meten ze alleen de spanning van de band. Er zijn een paar verschillende soorten bandenspanningsmeters. Als je meer weet over elk type en hoe je ze moet gebruiken, kan dat je enorm helpen bij je keuze. Hier is een lijst van de verschillende soorten manometers die je op de markt kunt vinden. Dit artikel zal je helpen beslissen welk type manometer je voor je voertuig moet kopen. In dit artikel vind je ook een aantal goede tips die je kunt volgen tijdens het winkelen voor hen.
Deze meters zien eruit als een grote balpen. Je kunt er gemakkelijk een in je zak stoppen. De werking van deze meter is ook vrij eenvoudig. Er zit een gekalibreerde schaal in die tevoorschijn komt als je de mond van de meter tegen het bandenspanningsventiel drukt. Maar de meter heeft twee kanten. Terwijl de ene kant de druk meet, kun je aan de andere kant de lucht eruit laten om de druk aan te passen. Zorg er dus voor dat je de juiste gebruikt. De voordelen van dit gereedschap zijn dat ze klein en gemakkelijk mee te nemen zijn. Ze zijn ook vrij goedkoop. Maar ze zijn niet de beste als het op nauwkeurigheid aankomt.
Zoals de naam het al zegt, hebben deze meters een wijzerplaat. Het grote voordeel van een wijzerplaat is dat je de meting gemakkelijk kunt aflezen en dat ze erg nauwkeurig zijn. De meeste professionele automonteurs geven hier de voorkeur aan in plaats van een manometer met een staafje. Maar je moet er wel voorzichtiger mee omgaan. De gekalibreerde veer die verantwoordelijk is voor de nauwkeurigheid is ook een zwak punt. De veer kan zijn kalibratie verliezen als je hem ergens tegenaan stoot of als hij valt. Nog iets om over na te denken is dat ze omvangrijker zijn dan een manometer met een staafje. Hij past niet in een broekzak.
Dezer dagen kiezen steeds meer mensen, ook professionele monteurs, voor digitale meters. Daar is een goede reden voor. Ze zijn soms goedkoper dan een manometer met wijzerplaat en geven dezelfde nauwkeurigheid. Er is ook een verschil in de manier waarop de meting wordt weergegeven. Terwijl je de meter op het bandenspanningsventiel moet houden om de meting van een meetklok te krijgen, slaat een digitale meter de meting op, zelfs nadat je hem van het ventiel hebt gehaald. Het display toont de meting totdat u deze wist. Het verlichte scherm betekent dat je er geen ander licht op hoeft te schijnen om de meting op te nemen.
Het is normaal dat banden na verloop van tijd spanning verliezen. Zelfs als je niet met de auto hebt gereden, zal de band een deel van zijn spanning verliezen. Maar de band verliest meer spanning naarmate je er meer mee rijdt. Het belangrijkste punt van luchtlekkage in een onbeschadigde band is de rubberen zijwand van de band. Het drukventiel, of opblaasventiel, neemt slechts een fractie daarvan voor zijn rekening. De bandenspanning verandert ook met de buitentemperatuur. Maar je moet de bandenspanning hoe dan ook binnen het optimale bereik houden. Het beste is om de bandenspanning eens per maand te controleren bij normaal gebruik. Maar als je in een week meer rijdt dan normaal, is het een goed idee om te controleren of de spanning optimaal is.
Er zijn een paar verschillende soorten manometers, elk met hun eigen sterke en zwakke punten. Het kan behoorlijk verwarrend zijn om er een te kiezen. Maar het is geen raketwetenschap. Als je weet waar je op moet letten, kun je zonder problemen een manometer kiezen. Hier zijn enkele tips die je kunt volgen als je gaat winkelen voor manometers.
Tot slot zijn manometers gevoelige apparatuur. Je moet er goed voor zorgen dat ze goed werken. Als je ze op de grond laat vallen of tegen iets hards stoot, kunnen de metingen onnauwkeurig zijn. Ze één keer per maand controleren is ook noodzakelijk om de juiste bandenspanning te behouden. En tot slot, vergeet niet om ook andere producten te bekijken in de categorie autobenodigdheden . Onze productzoekmachine bevat meer dan 500 winkels en merken die autogereedschap aanbieden van Bridgestone, Halfords, BMW, Grainger, Michelin en nog veel meer.
Hoewel er manieren zijn om de bandenspanning in je auto bij benadering te bepalen, komt er niets in de buurt van het gebruik van een bandenspanningsmeter. Maar als je geen andere manieren hebt, kun je enkele trucs gebruiken. De eenvoudigste manier is om te kijken hoeveel de banden uit elkaar wijken als de banden stilstaan. Een volledig opgepompte band betekent niet dat hij perfect rond is. Maar als de band te veel uitwijkt, is dat een teken van te lage spanning. Een andere methode is om met het voertuig over een stoeprand te rijden. Als de band te veel splijt, zal dat meer opvallen als je over een stoeprand rijdt. Tot slot is er de plasproef. Rij de auto door een plas en rijd er vervolgens mee over een stoeptegel.
Er zijn goedkope digitale bandenspanningsmeters die nauwkeurig zijn. Maar het probleem met goedkope digitale meters is dat ze niet erg duurzaam zijn. Sommige gaan een paar jaar mee, terwijl andere al na een paar maanden stuk gaan. Als het op digitale meters aankomt, lever je dus in op duurzaamheid als je voor de goedkopere gaat. Aan de andere kant zijn er goedkope staafmeters die lang meegaan. Maar het nadeel is dat staafmeters niet nauwkeurig zijn. Maar als je een normale gebruiker bent, is een staafmeter goed genoeg. Tenzij de prestaties van de auto echt belangrijk voor je zijn.
Fabrikanten geven de bandenspanning op binnen een minimum- en maximumbereik. Dit staat zowel op de banden als op het raam van de auto. Ze gebruiken de 'koude druk' om dit bereik aan te geven. De koude bandenspanning is de spanning in de band als je hem vult nadat je hem een paar uur in de schaduw hebt laten staan. Gewoonlijk is dit voor een middelgrote auto tussen de 30 en 35 psi. Het beste is om de band op te pompen tot het midden tussen de minimale en maximale spanning. Als de band maximaal wordt opgepompt, zal het rembereik van de auto eronder lijden, evenals het rijcomfort.