Je hebt die diepe groeven wel eens gezien die langs het oppervlak van banden lopen. Ze zijn nodig om het voertuig op de weg te houden als de wegomstandigheden niet zo goed zijn. Maar als het profiel te ondiep is, loop je het risico dat je van de weg glijdt. Je kunt een bandenprofielmeter gebruiken om er zeker van te zijn dat de banden veilig zijn voor je de weg op gaat.
Weet je dat het bandenprofiel de prestaties van je auto kan verminderen? Dan klinkt het misschien als een goed idee om deze groeven te verwijderen en op kale banden te rijden. Je bent niet de eerste die dat denkt. Dat is wat Formule 1-auto's doen als het mooi weer is. Hetzelfde zou ook gelden voor wegauto's, alleen als de echte wegen net zo perfect zouden zijn als de circuits. Maar de realiteit is anders en je hebt een minimale profieldiepte nodig om veilig te kunnen rijden. Alle landen schrijven een minimale profieldiepte voor. Je kunt een bandendieptemeter gebruiken om te controleren of je je hieraan houdt. Maar voordat je ze gaat kopen, zal wat meer weten over dit gereedschap je zeker helpen.
Voordat je oud genoeg was om het echte doel van bandenprofielen te begrijpen, dacht je dat ze bedoeld waren om er cooler uit te zien, toch? Die minder dan een centimeter diepe groeven op de banden dienen een heleboel functies. Ze zijn van vitaal belang voor de veiligheid van je auto. Ze helpen je grip te houden op de weg, een bocht te nemen en geven je meer waar voor je geld dat je uitgeeft aan brandstof. Maar voordat je een meter koopt, moet je er wel enige kennis over hebben. Dit artikel geeft je een algemeen beeld van profielmeters. In dit artikel vind je ook een aantal goede tips die je kunt gebruiken tijdens het winkelen.
Wanneer je de afstand meet tussen de bovenkant van de buitenkant van een band en het diepste deel van de groef van de band, krijg je de profieldiepte. Maar waarom zou je die eigenlijk meten? De diepte van de band vertelt je veel over de banden. Hoe oud ze zijn, hoeveel kilometers ze er al op hebben zitten en hoeveel kilometers ze er nog bij kunnen komen. In feite kan de banddiepte je vertellen of je de band moet vervangen of niet. Als je met de auto rijdt, schuren de banden voortdurend over de weg en slijten ze. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer slijtage de band ondergaat en hoe minder diep de band wordt. Er komt een moment dat de banddiepte te klein is om de wrijving in stand te houden.
Wanneer het gaat om het meten van de profieldiepte, is het niet absoluut noodzakelijk om een speciale bandenprofielmeter te gebruiken. Sommige mensen kunnen de klus met een muntje klaren. Maar het lijdt geen twijfel dat een speciale meter gemakkelijker te gebruiken en veel nauwkeuriger is. Deze meters hebben een schaalverdeling met 32 divisies. Daarom kunnen ze zelfs kleine veranderingen in de profieldiepte meten. Alle professionele autoreparatiebedrijven hebben deze meters omdat de kosten laag zijn in vergelijking met de voordelen. Daarnaast hebben mensen die lange reizen maken deze meters bij zich om te voorkomen dat ze in niemandsland stranden met een lekke band.
De meest nauwkeurige manier om de banddiepte te meten is met een profieldieptemeter. Voordat je deze gebruikt, zoek je het ondiepste profiel op de band. Steek de meter vervolgens in deze groef. Zorg ervoor dat de punt van de meter het bandoppervlak raakt, maar druk niet te hard. Druk nu op de schouders van de meter. Zo kun je de diepte van de band aflezen. Maar als je geen dieptemeter hebt, kun je een muntstuk gebruiken om de diepte bij benadering te meten. Omdat ze in de VS een penny gebruiken om de profieldiepte te meten, wordt dit ook wel de pennytest genoemd. Maar houd er rekening mee dat je hiermee geen nauwkeurige meting krijgt.
Het meest basale type meter is de analoge meter. Ze zijn ook het meest nauwkeurig. Omdat er niet veel dingen in kapot kunnen gaan, kun je verwachten dat zo'n meter heel lang meegaat. Dan zijn er analoge meters met kleurcodering. Deze werken op dezelfde manier als de analoge meters, behalve dat ze een driekleurenschaal gebruiken om de toestand van de band aan te geven. Als je iets wilt dat heel gebruiksvriendelijk en snel is, ga dan voor de digitale meters. Voor algemene gebruikers geven ze goed genoeg metingen. Laserdraadmeters zijn waarschijnlijk de snelste van allemaal.
Er zijn zoveel modellen en evenveel merken om uit te kiezen. Voor nieuwe kopers kan dit behoorlijk verwarrend zijn. Hoe dan ook moet je ervoor zorgen dat je het juiste type meter kiest. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten bij een meter. Als je deze tips volgt, kun je de juiste kiezen.
Tyreprofielmeters zijn relatief goedkoop in vergelijking met ander autogereedschap. Het is dus een goed idee om op zoek te gaan naar de beste in plaats van genoegen te nemen met een goedkope die na een paar maanden stuk gaat. Dat betekent ook niet dat je er een arm en een been voor hoeft te betalen. Er zijn echt betaalbare meters die ook van goede kwaliteit zijn. Vergeet ten slotte niet om ook andere producten te bekijken uit de categorie autobenodigdheden hier op onze productzoekmachine. Je kunt een scala aan selecties bekijken van merken als Halfords, Grainger, BMW, Bridgestone en Michelin.
Bandenmeters volgens het imperiale systeem hebben hun schaalverdeling in 32ste van een inch. De profieldiepte van een gloednieuwe band is 10/32 inch. Winterbanden en off-roadbanden hebben iets meer dan dat. Maar 10/32 is een goed uitgangspunt om mee te beginnen. Dit zal geleidelijk afnemen naarmate je rijdt. Een band met een profieldiepte van meer dan 4/10 inch is veilig om te gebruiken op normale wegen onder normale omstandigheden. Dit komt overeen met 1,5 mm in metrische eenheden. Als het minder is, loop je het risico om uit te glijden, vooral als de weg nat is. Bandendieptemeters met kleurcodes gebruiken deze conventie om aan te geven wanneer het tijd is om de banden te vervangen.
Basis digitale meters verschillen niet veel van de analoge meter. Je moet de punt van de digitale meter op de bodem van de ondiepste groef in de band drukken. Door de vork aan het andere uiteinde van de meter in te drukken, kun je ervoor zorgen dat de punt de band stevig raakt. Vervolgens kun je de waarde aflezen op het kleine LCD-schermpje aan de zijkant van de meter. Bij laserprofielmeters hoef je de punt van de meter niet tegen de band aan te drukken. In plaats daarvan hoef je alleen maar de schouder van de meter plat op de band te leggen. Maar het werkt niet goed op vuile banden.
Alle banden hebben profieldiepte-indicatoren of slijtage-indicatoren in het loopvlak. Deze indicatoren bevinden zich op regelmatige afstanden op de band. Ze zijn bedoeld om je te laten weten wanneer het tijd is om de banden te vervangen. Als de profieldiepte van de band de wettelijke limiet van 1,5 mm heeft bereikt, bevinden de slijtage-indicatoren zich op dezelfde hoogte als het loopvlakoppervlak. Maar soms kan het lastig zijn om dat te weten. In dat geval moet je vertrouwen op een bandendieptemeter om te weten hoe lang je nog hebt voordat je de banden niet meer kunt gebruiken. Maar deze indicatoren geven je een goede benadering als je geen dieptemeter hebt.