Auto's hebben geen bloed, zoals mensen en dieren. Maar ze hebben wel motorolie. Als autoliefhebber weet je hoe belangrijk het is om de olie in goede vorm te houden. De beste manier om ervoor te zorgen dat je motor lang meegaat, is door de olie op tijd te verversen.
De motor en de aandrijflijn zijn de duurste onderdelen van een auto. Het waarschuwingslampje voor de motor is de ergste nachtmerrie voor autobezitters. Maar als je je aan het onderhoudsschema houdt, hoef je je niet veel zorgen te maken. Daarom moet je niet gierig zijn als het gaat om het in goede conditie houden van de motorolie. Die kleine uitgaven op regelmatige tijdstippen kunnen je behoeden voor de torenhoge kosten van motorreparaties. Maar voordat je begint met winkelen voor motorolie, kan het echt helpen om er iets meer over te weten. In dit artikel lees je meer over de verschillende soorten motorolie en krijg je een aantal tips die je kunt volgen als je gaat winkelen.
De motor bestaat eigenlijk uit een hoop metaal dat tegen elkaar wrijft. Als dit gebeurt, gaan ze meestal niet lang mee voordat ze slijten. Waarom gebeurt hetzelfde dan niet met automotoren? Omdat er motorolie is die voorkomt dat ze warm worden. Dat is slechts één functie. Er zijn talloze andere functies voor deze wondervloeistof in een auto. Dat betekent ook dat je voorzichtig moet zijn bij het kiezen van een motorolie voor je auto. Hier vind je de verschillende soorten motorolie. In dit artikel vind je ook een aantal goede tips die je kunt volgen bij het online winkelen.
Deze oliën worden zorgvuldig geformuleerd door erkende scheikundigen in laboratoria. Afhankelijk van de formule krijgt de olie drie verschillende classificaties. OW-30 zorgt voor een betere brandstofbesparing. Voor betere motorprestaties en meer vermogen zijn er OW-40 oliën. 5W-40 synthetische olie is iets geavanceerder dan dat. Ze beschermen de motor tegen slijtage en verwijderen ook de opbouw van residu. Ze zijn ideaal voor koudere klimaten waar het moeilijk is om de motor te starten en op gang te krijgen. Volsynthetische oliën zijn vooral goed in koude klimaten waar traditionele olie het laat afweten. En omdat ze niet zo snel afbreken, kun je veel meer kilometers maken tussen het verversen van de brandstof.
Deze olie heeft zijn weg naar auto's al meer dan een eeuw geleden gevonden. In 1908 werd conventionele olie voor het eerst gebruikt in automotoren. Conventionele oliën zijn meestal bijproducten van de verwerking van aardolie. Op basis van hun eigenschappen krijgen ze twee verschillende classificaties. 10W-40 biedt basisbescherming voor de motor, maar ze hebben een redelijk lange levensduur. 15W-40 is goedkoper, maar je krijgt er niet veel tijd tussen de olieverversingen mee. Het grote nadeel van conventionele olie is dat deze niet bestand is tegen extreem koude klimaten. Maar als je op een plek woont waar het 's winters niet vriest en je alleen de basisprestaties van de motor nodig hebt, is conventionele olie goed genoeg.
Sommige mensen houden er niet van om te veel van de ene of de andere kant te kiezen. Voor hen is er synthetische mengolie. Hiermee krijg je een balans tussen de hoge prijs van volledig synthetische olie en de basiseigenschappen van conventionele olie. Daarom zijn synthetische mengsels vaak erg populair onder gewone mensen. En zoals je al hebt geraden: het is een mengsel van synthetische olie en conventionele olie. Het nadeel is dat het in extreem koude omstandigheden wel tien minuten duurt voordat de motor weer loopt. Maar ze hebben nog steeds een grote voorsprong op conventionele olie. De frequentie van olieverversing ligt ook in het midden tussen die van conventionele olie en synthetische olie.
Conventionele olie is meer dan honderd jaar oud. De technologie heeft sindsdien een lange weg afgelegd. Tegenwoordig vind je nieuwe en verbeterde formules van conventionele olie die bestand zijn tegen lagere temperaturen. In feite gebruiken de meeste lichte auto's uit het lagere segment hoogwaardige conventionele olie vanwege de lage prijs en goede prestaties. Gemiddeld moet je eens in de vierduizend kilometer of twee keer per jaar olie verversen, afhankelijk van wat het laagst is. Auto's met een olieverversingsindicator op het dashboard geven waarschuwingslampjes als je dit bereik overschrijdt zonder olie te verversen.
Er zijn zoveel soorten motorolie en merken. Het moeilijkste is om de juiste voor je auto te kiezen. Het laatste wat je je auto wilt aandoen is het verkeerde type motorolie gebruiken. Hoewel het misschien klinkt als raketwetenschap als je de technische termen ziet, is het niet zo moeilijk als je weet waar je op moet letten. Als je deze tips volgt, kun je de juiste motorolie voor je auto vinden.
De waarheid is dat de meeste motorolie die je op de markt vindt al de basisadditieven bevat. Dus als je alleen je auto wilt laten rijden en de olie op tijd ververst, hoef je geen extra geld uit te geven aan olietoevoegingen. Maar additieven kunnen de prestaties van je auto aanzienlijk verbeteren en zorgen ook voor een langere levensduur van de motor. Als goede prestaties en langere intervallen tussen de onderhoudsbeurten belangrijk voor je zijn, dan is het geld dat je uitgeeft aan additieven elke cent waard. Een ander gebied waar additieven uitblinken is bij het repareren van oude en verstopte motoren.
Motorolie is doorzichtig met een lichte tint. Na verloop van tijd wordt het donkerder en dikker. Om te controleren of het tijd is om de olie te verversen, kun je een eenvoudige test met de peilstok doen. Hoe donkerder de peilstok is, hoe dichter je bij je volgende olieverversingsschema bent. Als de peilstok zwart is, is het tijd om de olie te verversen. Als de olie bruin of melkachtig is geworden, is dat een slecht teken. Meestal gebeurt dit als er koelvloeistof in het carter van de motor lekt. Je kunt ook de geur van de motorolie gebruiken om te controleren hoeveel kilometer je nog hebt voordat je de olie moet verversen.
Wetenschappers gebruiken het vlampunt van een stof om te bepalen hoe brandbaar deze is. Motorolie bestaat uit koolwaterstoffen die lijken op benzine en diesel, maar een stuk zwaarder zijn dan benzine en diesel. De hoge dichtheid betekent dat de moleculaire krachten tussen de deeltjes sterk zijn. Als gevolg daarvan zal het vlampunt van deze stoffen hoger zijn. Over het algemeen ligt het vlampunt van motorolie boven de 150 graden Celsius. Het varieert afhankelijk van het type olie, maar boven de 150 is een goede indicatie. Natuurkundigen classificeren stoffen met een vlampunt boven de 150 als brandbare stoffen. Het antwoord is dus nee; motorolie is niet ontvlambaar.