webshop.nl
Auto's
  Sluiten

Koelvloeistof

Over Koelvloeistof

De meeste autogebruikers denken niet na over de koelvloeistof die voorkomt dat de motor oververhit raakt. Hoewel het water in de radiateur verantwoordelijk is voor een groot deel van de warmte-uitwisseling, is het de koelvloeistof die voorkomt dat het water kookt en de motor aantast.

Koelvloeistoffen voor auto's hebben drie belangrijke functies. Ten eerste verhogen ze het kookpunt van het water zodat het water niet kookt in de radiateur en drukopbouw veroorzaakt. Ten tweede voorkomen koelvloeistoffen dat het water bevriest. Dit is vooral belangrijk op plaatsen met strenge winters. Als het water in het koelsysteem zou bevriezen, zou het systeem bijna onherstelbaar worden. Ten derde, omdat water corrosief is, heb je koelvloeistof nodig om de lange levensduur van alle metalen onderdelen in het motorsysteem te garanderen. Dus als de koelvloeistof in je auto ouder wordt, begint het al deze drie eigenschappen te verliezen. Je moet de koelvloeistof vervangen voordat het zover is.

Verschillende soorten koelvloeistof en hun eigenschappen

Koelvloeistof voor auto's is een goedkope oplossing om dure schade aan de auto te voorkomen. Je moet ervoor zorgen dat de koelvloeistof in je auto in goede staat is en tot het vereiste niveau is bijgevuld. Als je iemand bent die de auto naar de dealer brengt voor elk gepland onderhoud, dan zorgen zij daar meestal voor. Maar als je graag zelf aan het kleine onderhoud van de auto werkt, kun je het koelvloeistofreservoir onderzoeken op tekenen van degradatie en lekkage. Er zijn verschillende soorten koelvloeistof voor auto's op de markt. Het is noodzakelijk voor een doe-het-zelver om het verschil tussen deze koelvloeistoffen te kennen.

Koelvloeistoffen met anorganische additieventechnologie (IAT)

Dit was de meest gebruikte koelvloeistof in de auto gedurende de hele twintigste eeuw. De groene kleur werd geassocieerd met autokoelvloeistof omdat dat de kleur van IAT-koelvloeistoffen was. Ook al zijn koelvloeistoffen tegenwoordig oranje en geel van kleur, dat is toch niet waar we aan denken als we het over koelvloeistoffen hebben? Maar het nadeel van dit type koelvloeistof is dat de additieven erin snel uitgeput raken. Als je ze gebruikt, moet je de koelvloeistof elke twee jaar of, als dat minder is, elke 24 duizend kilometer volledig vervangen.

Organische zuurtechnologie (OAT-koelvloeistoffen)

Alle moderne auto's gebruiken OAT als standaard koelvloeistof. Deze koelvloeistoffen zijn er ook in veel verschillende kleuren. Je vindt ze in felrood, oranje, blauw en zelfs groen. Het voordeel van OAT is dat het heel lang meegaat in je auto. Omdat ze meestal in de fabriek gevuld worden geleverd in de nieuwere auto's, hoef je er ongeveer tien jaar of 200.000 kilometer niet aan te denken om ze te vervangen. Hoewel ze geen silicaten of fosfaatadditieven bevatten, bieden ze wel een goede bescherming tegen corrosie en roest. Maar als je OAT in oudere auto's wilt gebruiken, moet je controleren of het veilig is om dat te doen. Ze zijn misschien niet veilig voor aluminium auto-onderdelen.

Hybride organische zuurtechnologie (HOAT-koelvloeistoffen)

Dit type koelvloeistof combineert de voordelen van zowel IAT- als OAT-koelvloeistoffen. Ze bevatten silicaat- en fosfaatadditieven om te beschermen tegen corrosie van aluminium auto-onderdelen. De meeste HOAT-koelvloeistoffen voor auto's moeten om de vijf jaar of 80.000 kilometer worden vervangen. Maar sommige hoogwaardige koelvloeistoffen van dit type kunnen net zo lang meegaan als de OAT-koelvloeistoffen. Het voordeel van HOAT-koelvloeistoffen boven OAT is de uitstekende bescherming tegen corrosie. Je vindt ze in opvallende roodgele en oranje kleuren.

Koelingstechnologie voor elektrische voertuigen

In tegenstelling tot conventionele auto's is het bij elektrische voertuigen de accu die gekoeld moet worden. Er zijn twee soorten koelsystemen in elektrische voertuigen. De indirecte vloeistofkoeling is vergelijkbaar met de koeltechnologie in conventionele auto's. Ze maken ook gebruik van vergelijkbare typen autokoeling. Ze gebruiken ook vergelijkbare soorten koelvloeistoffen en radiatoren. Maar de bedrijfstemperatuur van de verbrandingsmotor is veel hoger dan die van een accupakket. Naast indirecte vloeistofkoeling gebruiken sommige elektrische voertuigen ook directe vloeistofkoeling. De koelvloeistof die gebruikt wordt voor directe vloeistofkoeling is heel anders dan de koelvloeistoffen voor verbrandingsmotoren. Deze koelvloeistoffen moeten ook elektrisch isolerend zijn en bovendien niet corrosief.

Een paar tips hoe je een Koelvloeistof kunt bestellen

De juiste koelvloeistof kiezen kan aanvoelen als raketwetenschap als je een nieuweling bent. Maar zo ingewikkeld is het eigenlijk niet. Als je weet waar je op moet letten, vind je in een mum van tijd de juiste. Als je deze tips volgt, krijg je de juiste koelvloeistof voor je auto.

  • Controleer het type koelvloeistof in je auto - Als je niet van plan bent om een ander type koelvloeistof te gebruiken, moet je altijd precies hetzelfde type en hetzelfde merk koelvloeistof gebruiken als de koelvloeistof die al in je auto zit. Je kunt de dop van het koelvloeistofreservoir openen en dit controleren of de handleiding van de auto raadplegen om dit te achterhalen.
  • Kies niet op kleur - Verschillende soorten koelvloeistof hebben dezelfde kleur. Het kan dus een grote fout zijn om het type koelvloeistof alleen aan de hand van de kleur te bepalen. In plaats daarvan moet je het type koelvloeistof controleren aan de hand van het etiket.
  • Kosten van de koelvloeistof - Je moet het niet erg vinden om meer te investeren in een goede kwaliteit autokoelvloeistof. Als je het één keer uitgeeft, hoef je er de komende jaren niet meer aan te denken. Maar dat betekent niet dat je er een arm en een been voor hoeft uit te geven. Je vindt de beste autokoelvloeistoffen tegen betaalbare prijzen bij Webshop.nl.
  • Koelvloeistof en antivries - Hoewel sommige mensen beide termen door elkaar gebruiken, zijn ze niet hetzelfde. Antivries is een additief dat wordt gebruikt in koelvloeistoffen van auto's om te voorkomen dat deze bevriezen in het koelsysteem tijdens extreem weer. Antivries mag niet in het koelsysteem worden gegoten zonder het te mengen met de koelvloeistof.

Je hoeft niet altijd hetzelfde type koelvloeistof te gebruiken als de autofabrikant in de auto heeft gebruikt. Het is mogelijk om van type koelvloeistof te veranderen. Maar zorg ervoor dat je het oude type koelvloeistof volledig doorspoelt voordat je het nieuwe vult. Het goede nieuws is dat u een ruime keuze aan goedkope autokoelvloeistoffen vindt op Webshop.nl, een toonaangevende zoekmachine voor detailhandel in Nederland. Er zijn hier meer dan 500 winkels en merken die autoverzorgingsproducten en autosupplies aanbieden van merken als Prestone, Acdelco, Valvoline, Shell, Aisin, Havoline en Motul.

Vragen en antwoorden

Hoe voeg ik koelvloeistof toe aan een auto?

Door eenvoudige taken zoals het zelf toevoegen van koelvloeistof uit te voeren, kun je veel geld besparen op auto-onderhoud. Koelvloeistof toevoegen aan je auto is een eenvoudige taak. Eerst moet je ervoor zorgen dat de motor is afgekoeld. Dan moet je de dop van het koelvloeistofreservoir vinden. De dop van de koelvloeistof kan nog onder druk staan, dus gebruik een dikke doek als je hem met je handen opent. Controleer het koelvloeistofpeil in het reservoir. Als het laag is, voeg dan een gelijk mengsel van koelvloeistof en water of pure koelvloeistof toe aan het reservoir totdat het niveau stijgt tot de koudevullijn. Draai daarna de dop van het reservoir goed vast.

Kan je water als koelvloeistof gebruiken?

Er zijn een paar problemen met het gebruik van water in plaats van koelvloeistof in je radiateur. Het kookpunt en vriespunt van water zijn niet ideaal als koelvloeistof. In koude landen kan het water bevriezen en de radiator en de motor blokkeren. Dit kan schade veroorzaken aan de expansiepluggen en andere kleine onderdelen. Bovendien ligt het kookpunt van het water veel lager dan de bedrijfstemperatuur van de motor. Hierdoor gaat het water in de radiateur koken en ontstaat er drukopbouw. Tot slot is water corrosief. Een koelvloeistof van goede kwaliteit lost al deze problemen op. Je wilt dus echt geen water in plaats van koelvloeistof in je auto gebruiken.

Wat is het ideale temperatuurbereik voor autokoelvloeistof?

Als algemene regel geldt dat de temperatuur van de koelvloeistof in een auto lager moet zijn dan het kookpunt. Omdat verschillende typen automotoren op verschillende temperaturen werken, varieert ook de ideale temperatuur van de koelvloeistof. Onder normale omstandigheden regelt de thermostaat de koelventilator om de temperatuur van de koelvloeistof binnen het veilige bereik te houden. Maar de temperatuur kan daarboven oplopen als de thermostaat of de ventilator niet goed werkt. De warmteafgifte kan ook hoger worden dan wat de radiateur aankan als je te veel toeren maakt.

Verlopen autokoelvloeistoffen

Als je het koelmiddelconcentraat in de originele verpakking bewaart, kan het onbeperkt meegaan. Zolang de container niet wordt blootgesteld aan hitte en zonlicht, is het veilig. Maar als je voorgemengde koelvloeistof hebt, kan deze in de originele verpakking tussen de één en vijf jaar meegaan. Je moet niet het risico nemen om koelvloeistof waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken in je auto te gebruiken. Naarmate de koelvloeistof ouder wordt, verliest deze het vermogen om het kookpunt van het water te reguleren en de corrosieve aard ervan tegen te gaan. En om het nog erger te maken, worden verlopen koelvloeistoffen zelf zuur en tasten ze de motor en aanverwante onderdelen aan.

Verken gerelateerde categorieën

Nieuwe producten

Webshop.nl maakt gebruik van cookies. Ga je verder op onze website, ga dan akkoord met het plaatsen van cookies en de verwerking van deze data door ons en vermelde partners.