De motor is het belangrijkste en duurste onderdeel van een auto. De motor en de onderdelen die ervoor zorgen dat hij goed functioneert, zijn de duurste onderdelen om te vervangen. Als het om de gezondheid van de motor gaat, moet je dus alles in het werk stellen om er goed voor te zorgen. Een van de beste manieren om de motor gezond te houden en te behoeden voor slijtage, is het koelsysteem van de auto in goede staat te houden.
Alle machines hebben een temperatuurbereik waarin ze het beste werken zonder defect te raken. Zo hebben ook automotoren een temperatuurbereik dat het beste is voor hun efficiëntie en levensduur. Daar is een koelsysteem voor. Het spoelt voortdurend de overtollige warmte weg die in de motor wordt gegenereerd en houdt de motor op een comfortabele temperatuur. Als deze warmte in de motor blijft, bouwt deze zich snel op en wordt de motor binnen een paar minuten na het draaien vernietigd. Dat is echter niet het hele verhaal. De temperatuur mag ook niet te laag worden. Hiervoor zijn er mechanismen in het koelsysteem die zowel overkoeling als oververhitting voorkomen.
Het koelsysteem is het belangrijkste onderdeel dat zorgt voor de goede werking van de motor; net zoals het voor mensen gemakkelijker is om bij een aangename temperatuur te werken zonder op te branden, hebben automotoren een optimaal temperatuurbereik. Oververhitting of overkoeling kan desastreus zijn voor de motor. Je moet er dus altijd voor zorgen dat alle onderdelen van het koelsysteem van je auto goed werken. Er zijn tientallen grote en kleine onderdelen die bijdragen aan de werking van het koelsysteem. Maar in dit artikel lees je meer over de vier belangrijkste onderdelen.
De radiateur is het hart van het koelsysteem van de auto. Hij bestaat uit dunne metalen slangen die de koelvloeistof vervoeren. Het is de koelvloeistof die de warmte van de motor opvangt. Deze vloeistof loopt door de radiatorslangen die net achter de grille van een auto zitten. De motor heeft lucht nodig om af te koelen. En de radiateur krijgt veel lucht omdat hij voor de auto zit. Deze zware luchtstroom verlaagt de temperatuur van de koelvloeistof. Zodra de radiateur de warmte afvoert, circuleert de koelvloeistof terug om meer warmte op te vangen.
Hoewel het waar is dat we de motor koel willen houden, moet de motor een minimumtemperatuur hebben om optimaal te functioneren. Vaak kan de motortemperatuur onder dit minimumniveau komen, vooral in de winter. Op dat moment willen we niet dat er koelvloeistof door de motor stroomt. Daarom is er de thermostaat. Dit is een klep die de doorstroming van de koelvloeistof door de motor regelt en de circulatie van de koelvloeistof voorkomt als de motor te koud is. In bijna alle auto's wordt het openen en sluiten van de thermostaat geregeld door een metalen veer.
Er zitten nogal wat slangen in het koelsysteem van een auto. Het aantal en type slangen varieert afhankelijk van het type koeling. Siliconen slangen zijn tegenwoordig het meest gebruikte materiaal voor slangen. Ze hebben verschillende voordelen ten opzichte van conventionele rubberen slangen die snel aangetast worden door het hart en corrosieve elementen. Of het nu koelvloeistof of water is, ze stromen allemaal door de siliconenslangen. Ze moeten regelmatig worden geïnspecteerd om losse verbindingen en lekkage te voorkomen. Maar vergeleken met andere onderdelen van het koelsysteem van de auto zijn slangen goedkoop.
Om het koelsysteem te laten werken, moeten de koelvloeistof en het water door de motor en de radiateur stromen. Maar ze stromen niet uit zichzelf. In plaats daarvan duwt een centrifugaalpomp de vloeistoffen door de slangen. De pomp is het enige actieve onderdeel in een traditioneel koelsysteem. Hoewel sommige auto's componenten zoals elektronisch gestuurde thermostaten gebruiken, zijn die eerder uitzondering dan regel. De pomp kan op twee verschillende manieren werken. In alle personenauto's zijn de pompen gekoppeld aan de rotatie van de motor. Maar voor een betere efficiëntie hebben prestatieauto's een aparte elektronische besturing voor de waterpompen.
Het koelsysteem van je auto heeft regelmatig onderhoud nodig. Daarom zijn ze al een standaardonderdeel van geplande voertuigcontroles. Als je de onderdelen van het koelsysteem wilt vervangen, is het heel belangrijk dat je het juiste onderdeel kiest. Een onderdeel met de verkeerde specificaties kan niet alleen het koelsysteem beschadigen, maar ook de motor van je auto.
Na het vervangen van de onderdelen van het koelsysteem moet je ervoor zorgen dat alles weer goed werkt voordat je met de auto gaat rijden. Controleer op lekkages en zorg ervoor dat de dop van de radiateur strak genoeg zit om de druk op peil te houden. Vergeet ook niet om andere producten te bekijken uit de categorie autosupplies . Webshop.nl is een toonaangevende productzoekmachine in Nederland waar u auto onderdelen kunt kopen van topmerken zoals Mercedes, Mopar, BMW, Range Rover, Subaru, Porsche en Honda.
Het koelsysteem af en toe doorspoelen kan de vorming van aluminiumroest in het koelsysteem helpen voorkomen. Om dit te doen, moet je eerst de koelvloeistof aftappen. Zorg er eerst voor dat de motor niet heet is. Je kunt de meeste koelvloeistof aftappen door de aftapkraan van de radiateur te openen. Giet de koelvloeistof niet op de grond en vermijd direct contact met de huid. Vul daarna de radiateur met water en laat hem meerdere keren leeglopen. Dit helpt om de sporen van de oude koelvloeistof volledig te verwijderen. Vul de radiateur daarna met verse koelvloeistof. Nu moet je alle lucht uit het koelsysteem verwijderen door te ontluchten.
Alle koelvloeistoffen hebben een aanbevolen interval. Je moet de radiateur vóór dit interval van de oude koelvloeistof ontdoen en vervangen door nieuwe koelvloeistof. Het interval voor het vervangen van de koelvloeistof hangt af van het type en merk. Maar je moet de koelvloeistof controleren op tekenen van verslechtering, zelfs voordat deze limiet is bereikt. Meestal maken ze deel uit van het geplande onderhoud. Om te controleren of het koelsysteem van je auto nieuwe koelvloeistof nodig heeft, zoek je naar tekenen van roest of lekkage in het systeem. Ook kun je het koelvloeistofpeil controleren door de dop van het koelvloeistofreservoir te openen.
De koelvloeistof voert de warmte weg van de motor. En deze temperatuur kan extreem hoog oplopen, tot wel 200 graden Celsius. Deze temperatuur is twee keer zo hoog als het kookpunt van het water. Als het water in het koelsysteem zou koken, zou het hele systeem in de war raken. Daarom gebruiken fabrikanten een aantal trucs om te voorkomen dat het water in de radiateur gaat koken. Eén daarvan is het gebruik van additieven. Deze additieven verhogen het kookpunt van water tot boven de 100 graden Celsius. Een andere techniek is om het koelsysteem onder druk te zetten.
Er zijn sinds het ontstaan van auto's veel verschillende soorten koelsystemen gebruikt. In de eerste auto's waren de motoren klein en bevonden ze zich buiten de auto. Ze hadden geen actieve koeling nodig. Er zaten koellichamen op die hielpen om de warmte in de lucht af te voeren. Daarna werd luchtkoeling geïntroduceerd in auto's zoals Volkswagen kevers. Dit werkte goed genoeg om hun kleine motoren koel te houden. Later kwamen er krachtigere motoren met oliekoeling. Maar deze trend duurde slechts een decennium. In alle moderne auto's wordt standaard waterkoeling of aangepaste waterkoeling gebruikt.