Het is niet genoeg om alleen maar recht vooruit te kijken als je rijdt. Als verantwoordelijke bestuurder moet je bij het nemen van beslissingen ook rekening houden met andere voertuigen om je heen. Daar zijn autospiegels voor. En om een gezichtsveld van 360 graden te bieden, zitten er meerdere in elk voertuig.
Spiegels zijn een van de veiligheidsvoorzieningen in elk voertuig. Elk land heeft regels die voorschrijven wat de minimumeisen zijn voor autospiegels. Maar net zo belangrijk als goede spiegels is weten hoe je ze goed gebruikt. Als je in staat bent om de spiegels op de juiste manier in te stellen en ze te gebruiken wanneer dat nodig is, word je een betere bestuurder. Daarnaast kun je extra spiegels aan je auto's toevoegen om veiliger te rijden. Maar voordat je spiegels gaat kopen, moet je weten wat de verschillende soorten spiegels zijn en hoe je ze moet gebruiken. Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over autospiegels en helpt je een betere aankoopbeslissing te nemen.
Een bestuurder moet voortdurend in de gaten houden wat er op de weg gebeurt. Hij moet niet alleen weten wat er voor hem gebeurt, maar hij moet ook de voertuigen naast en achter hem analyseren. Maar niemand heeft ogen in zijn achterhoofd. Daarom zijn spiegels belangrijk in voertuigen. Er zijn spiegels in voertuigen die wettelijk verplicht zijn en spiegels voor speciale doeleinden die optioneel zijn. In dit artikel lees je meer over de verschillende soorten spiegels in voertuigen.
Dit is de belangrijkste spiegel in een auto of ander voertuig. Ze worden ook wel buitenspiegels of buitenspiegels genoemd. Zonder goed werkende zijspiegels krijgt je auto geen veiligheidscertificaat van de transportdienst. Waarom zijn ze zo belangrijk? De twee zijspiegels aan weerszijden van de auto geven je een beeld van wat er om de auto heen gebeurt. Als je van rijstrook wisselt of een bocht maakt, kun je in de zijspiegels kijken of dat veilig is of niet. Maar zijspiegels hebben een dode hoek. Ze laten het niet zien als een ander voertuig te dicht bij de zijkant van je auto komt.
Hoe belangrijk en nuttig zijspiegels ook zijn, ze hebben een aantal beperkingen. Zelfs als je je zijspiegelglazen perfect instelt, blijven er dode hoeken in je zijspiegel. En dit is een belangrijke reden voor zij-aan-botsingen. Dodehoekspiegels kunnen het probleem van de dode hoek oplossen. Tenminste tot op zekere hoogte. Deze spiegels zijn meer gebogen dan zijspiegels en kunnen je meer van de weg laten zien. Het simpelweg toevoegen van een dodehoekspiegel lost niets op. Je moet hem ook op de juiste manier plaatsen. Zorg ervoor dat je de dode hoeken in de spiegel kunt zien door op de bestuurdersstoel te gaan zitten.
Na de zijspiegels is dit de meest gebruikte en belangrijkste spiegel in elk voertuig. Deze spiegel zit bovenop het dashboard. Achteruitkijkspiegels zijn aanzienlijk platter dan zijspiegels. Je moet hem zo plaatsen dat je de voertuigen achter je door de achterruit van je auto kunt zien. Maar waarom zou je naar voertuigen kijken die direct achter je rijden? Nou, een paar redenen. Ten eerste moet je in de achteruitkijkspiegel kijken voordat je op de rem trapt om botsingen te voorkomen als iemand je achtervolgt. Ten tweede weet je of de auto achter je je probeert in te halen als je in de spiegel ziet dat hij zijwaarts beweegt.
Als je een camper achter je SUV trekt, zijn je normale zijspiegels niet voldoende. Dat komt omdat de aanhanger een groot deel van je zicht op de weg blokkeert. Niet alleen zijn buitenspiegels in dit geval een grote hulp, ze zijn ook wettelijk verplicht voor het slepen. Trekspiegels werken hetzelfde als zijspiegels, maar doen hun werk veel beter. Ze steken meer naar buiten en zijn groter. Hun positie en grootte helpen je de dode hoek te elimineren die wordt gecreëerd door de camper die je sleept. Trekspiegels zijn er als tijdelijke bevestigingen. U kunt er een kiezen afhankelijk van de installatiemethode die u mooi vindt.
Een spiegel vervangen is niet goedkoop. Als je een spiegel koopt, wil je dus de juiste spiegel voor je auto. En om dat te doen, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Als je deze tips volgt, kun je de juiste spiegel vinden.
De meeste mensen stellen hun spiegels verkeerd in. De spiegels moeten zo worden afgesteld dat ze zoveel mogelijk dode hoek wegnemen en de bestuurder een idee geven van wat er om de auto heen gebeurt. Om het zo in te stellen, houd je je gezicht dicht bij het raam aan de bestuurderskant en zet je de spiegel aan dezelfde kant, zodat je een klein stukje van de carrosserie van je auto ziet. Richt je gezicht op de middenconsole van je auto en doe hetzelfde met de spiegel aan de andere kant. Bij de achteruitkijkspiegel moet je de hele achterruit kunnen zien zonder je nek te verdraaien.
Alle spiegels in een auto zijn convex, punt. Maar niet alle spiegels hebben dezelfde mate van 'convexiteit' of kromming. Sommige spiegels zijn meer gekromd dan andere. De achteruitkijkspiegel heeft slechts een lichte kromming. Dit komt omdat ze maar een klein gezichtsveld hoeven te bieden. En bij de zijspiegels zijn de buitenspiegels aan de bestuurderskant iets minder bol dan de buitenspiegel aan de passagierskant. Beide hebben echter meer krommingen dan de achteruitkijkspiegel. Hoe boller een spiegel is, hoe meer gezichtsveld hij kan bieden. De meest bolle van alle spiegels die je op je auto kunt hebben, is dus een dodehoekspiegel, die ondanks zijn kleine formaat de hele weg achter je kan overzien.
Alle mensen met een auto, of in ieder geval de meeste, houden hun auto schoon en glanzend. Maar niet zozeer de spiegels. Alleen met een heldere spiegel kun je alle kleine details op de weg zien en de auto's die wat ver achter je rijden. Met een paar gemakkelijk verkrijgbare dingen kun je je spiegel moeiteloos schoonmaken en het stof en de vlekken verwijderen. Je hebt alleen een glasreiniger en een pluisvrije doek nodig. Het spiegeloppervlak in cirkels schoonmaken is beter dan verticaal of zijdelings. En als u de glasreiniger gebruikt, spuit deze dan op de doek in plaats van direct op de spiegel.