webshop.nl
Fietsen
  Sluiten

Spaken

Over Spaken

Er zijn tegenwoordig verschillende soorten wielen voor fietsen. Geen ervan heeft de populariteit en acceptatie van spaakwielen kunnen ontgroeien. En elke fietsliefhebber heeft een mening over zijn favoriete fietsspaken.

De uitvinding van het wiel heeft de geschiedenis van de mensheid voorgoed veranderd. In het begin waren het gewoon massieve ronde stukken hout. Maar toen ontdekten mensen dat ze met spaken, in plaats van een massief stuk, wielen konden maken die efficiënter waren. Ze maakten deel uit van de eerste fiets ooit gemaakt. En ondanks alle technologische vooruitgang zijn ze er tot op de dag van vandaag in geslaagd om relevant te blijven. Om een weloverwogen aankoop voor fietswielen te doen, moet je weten welke verschillende soorten spaken je erin kunt gebruiken. Als je je afvraagt welk type spaken je moet kopen, dan geeft dit artikel je het definitieve antwoord.

Gemeenschappelijke veterspatronen voor fietswiel spaken

Voor iemand die niet zo thuis is in de fietswereld, is het moeilijk om het verschil te zien tussen de verschillende soorten patronen. Het enige wat ze zouden zien is een aantal metalen staven die van de wielnaaf naar de velg gaan. Maar er is goed nagedacht over hoe en waar de spaken zijn geplaatst. Hier zijn de meest voorkomende soorten veterspatronen die je op fietsen vindt. In dit artikel vind je ook een aantal praktische tips en trucs die je kunt gebruiken voor een fantastische en snelle online winkelervaring. Laten we eerst een paar veelvoorkomende veterspatronen bekijken.

Radiaal

Voor wie een heel kaal patroon wil, is dit het ideale patroon. Het belangrijkste voordeel van het radiale patroon is dat je er een wiel mee kunt bouwen met een minimaal aantal spaken. En minder spaken betekent minder gewicht. Daarom wordt het vaker gebruikt door racers die op zoek zijn naar betere prestaties en een aerodynamisch ontwerp. Maar omdat ze allemaal loodrecht op de wielnaaf staan, veroorzaakt dit veel spanning op het midden. De verbinding heeft dus constant onderhoud nodig. Je kunt dit patroon niet gebruiken op de achterwielen, omdat die niet bestand zijn tegen roterende krachten.

Driekruis

Bij het benoemen van fietsspaakpatronen gebruikt men meestal het aantal keren dat een spaak de andere kruist. In een 3-kruis patroon kruist een spaak met drie andere spaken van dezelfde flens als de spaak. Dat betekent dat deze drie spaken een verweven patroon vormen op hun weg van de flens naar de velg. Zoals je je kunt voorstellen, staan de spaken in dit patroon niet in een hoek van 90 graden ten opzichte van de naaf. Een standaard driekruisig wiel heeft er 32. Dit patroon is erg solide en is daarom de standaard in racefietsen voor consumenten. Ook al heeft het patroon meer gewicht en een verhoogde luchtweerstand, de robuustheid van het wiel is het waard voor de gemiddelde rijder.

Twee kruisen

Zoals de naam al zegt, kruist een spaak twee andere spaken van dezelfde flens in dit patroon. Het voordeel van het 2-kruis patroon ten opzichte van de drie kruispatronen is gewichtsvermindering en een verbeterde esthetiek. Bij een standaard twee kruissingels zijn er slechts 24 spaken in tegenstelling tot de 32 bij drie kruissingels. Minder spaken betekent dat elke spaak meer stress ondervindt dan bij een driekruisig patroon. Dit betekent ook minder werk om het wiel te repareren. Je vindt dit patroon in sommige racefietspaken. Een 2 kruispatroon geeft je voldoende sterkte voor normaal gebruik. Maar je wilt dit niet gebruiken voor spaken van mountainbikes.

Aangepaste patronen

Naast de standaard spaakpatronen vind je ook veel aangepaste patronen. Aangepaste spaakpatronen hebben echter niet veel functionele voordelen. In plaats daarvan gaat het bij custom patronen om stijl en het maken van een statement. Niets houdt je tegen om unieke patronen uit te zoeken als je verbeelding hebt, genoeg tijd en geld om uit te geven. Je kunt ook op internet kijken om coole patronen te vinden die andere mensen al hebben bedacht. Maar pas op dat sommige van deze patronen betrouwbaarheid inruilen voor nieuwigheid. Beslis dus hoeveel risico je wilt nemen voordat je voor deze maffe veterpatronen gaat.

Een paar tips hoe je een Spaken kunt bestellen

Omdat er een paar verschillende soorten patronen zijn, moet je een paar dingen goed doen om een goed fietswiel te bouwen. Nu je de verschillende soorten veterspatronen kent, zijn hier de tips die je kunt volgen bij het kopen van fietsspaken.

  • Kies je patroon - Het eerste onderdeel van het maken van een fietswiel is het kiezen van het rijgpatroon dat je wilt. Je moet er een kiezen die past bij je behoeften en bij hoe en waar je de fietsen gebruikt. Als je off-road fietst, heb je er een nodig die steviger is. Maar als je prestaties wilt, zoek dan naar een patroon met een minimaal gewicht en betere aerodynamica.
  • Het aantal spaken - Elk type patroon verschilt in het aantal spaken. Je moet ervoor zorgen dat je het juiste aantal spaken hebt voordat je gaat rijgen. En je moet ook een of twee reserve spaken bewaren voor het geval je er een breekt tijdens het rijgen.
  • Type spaak - Naast een verscheidenheid aan patronen zijn er ook een paar verschillende typen spaken. Deze types zijn onder andere recht, single butted, double-butted, aero bladed, straight-pull, roestvrij staal, enz.
  • Gauge - De sterkte van een enkele spaak hangt af van het materiaal en de dikte. Recht profiel is het meest voorkomende type. Sommige spaken hebben verschillende diameters bij het uiteinde en in de lengte. Deze speciale soorten spaken worden gebruikt voor prestatiefietsen of voor aangepaste veterspatronen.
  • Flenzen - De wielflenzen moeten compatibel zijn met je veterpatroon en het type spaak. Bij patronen die de naaf zwaarder belasten, moeten de flenzen robuust en duurzaam zijn. Een andere belangrijke factor zijn de naven met enkele of dubbele flenzen.

Als je niet zeker weet hoe je de spaken moet monteren, kun je online honderden doe-het-zelf-gidsen vinden. Het monteren is eenvoudig als je het juiste gereedschap hebt. Je kunt zoeken naar gereedschap zoals moersleutels, bindtangen, draadtangen en meer op onze productzoekmachine. Enkele merken die je kunt overwegen zijn Brooks, Chedan, Bavel, Goodyear en Cannondale. Houd ten slotte het wiel schoon van modder en water om roestvorming op het wiel te voorkomen.

Vragen en antwoorden

Kan je fietsen met een gebroken spaak?

Over het algemeen zijn alle fietswielen zo ontworpen dat het wiel de lading kan dragen, zelfs als er een of twee spaken ontbreken. Het is dus niet gevaarlijk om te fietsen met een gebroken of ontbrekende spaak. Maar als het aantal spaken vermindert, zullen de aangrenzende spaken extra spanning opnemen. Daarom moet je de gebroken spaak zo snel mogelijk repareren. Verwijder de gebroken spaak ook voordat je verder fietst. Anders zal hij met het wiel gaan wiebelen en ergens aan blijven haken. Als je met een gebroken spaak rijdt, vermijd dan agressief rijden om verdere schade aan het wiel te voorkomen.

Waardoor kan een fietsspaak breken?

Hoewel het niet ongewoon is dat fietsspaken breken, als je dit vaak meemaakt, kan er een onderliggend probleem zijn dat dit veroorzaakt. Als de fiets erg oud is of veel kilometers heeft gemaakt, kan het zijn dat de spaken mentale vermoeidheid ondervinden; al je overgebleven spaken zullen het binnen de kortste keren begeven. Een andere mogelijke oorzaak is een ongelijkmatige spanning op de spaken. Dit gebeurt als de wielnaaf of de velg erin gebogen is. Tot slot kan dit gebeuren als de spaken zijn gemaakt van staal van lage kwaliteit en niet sterk genoeg zijn om de belasting te dragen. In dat geval moet je deze fietsonderdelen vervangen door betere.

Hoe strak moeten fietsspaken zijn?

Je moet de spaken zo strak mogelijk aandraaien met je handen. Het is beter om de spaken maximaal aan te spannen dan om ze los te laten. Maar er zit een addertje onder het gras. Voor een gelijke verdeling van de spanning moet je ervoor zorgen dat alle spaken even strak staan. Dit is een belangrijke factor om rekening mee te houden bij het aandraaien van de spaken. Je kunt een spaaksleutel gebruiken om ze aan te spannen. Draai alle spaken in gelijke graden om de spanning gelijkmatig te verdelen. Dit proces om ervoor te zorgen dat het wiel de juiste vorm heeft, wordt truing genoemd.

Nieuwe producten

Webshop.nl maakt gebruik van cookies. Ga je verder op onze website, ga dan akkoord met het plaatsen van cookies en de verwerking van deze data door ons en vermelde partners.